|
Da7 ankommer til Plantagen trinbræt med
et af årets populære juletræstog på en solrig frostklar 18. december 2005.
|
|
|
Da 7
i sporene foran vognhallen på Hedehusgård station. Da
7 kørte på roebanerne på både Fyn og Lolland i sine aktive år fra 1921 til
1966. Sommeren 2004. |
|
Da 7
arbejder sig stødt og roligt op gennem slugten. I forgrunden ses
overkørselsanlægget umiddelbart før Plantagen trb. med et juletræstog i
2005. |
|
|
Det super
gode vintervejr gjorde at mange publikummer lagde vejen forbi HVB søndag
d. 18. december. |
|
Da7 er løbet om og er klar til afgang fra Fem Ege station 18. december 2005. |
|
|
M24 holder klar til afgang på
Hedehusgården december 2005 |
|
Dampen hænger i den frostklare
morgenluft. Da 7 rangerer i sporviften foran vognhallen.
|
|
|
Da7 på plantagen trinbræt. |
|
Et vue gennem den pyntede rude i
kiosken.
Stationsbestyreren har pyntet al disponibel vinduesplads. |
|
|
Solen er på vej ned bag skibakken,
Da7 med det sidste tog mod plantagen, lørdag d. 17 december 2005. |
|
Miljø foran værkstedet inden damperen
køres i hus. |
|
|
Orebo teglværk, JWE lok. Se tekst
herunder. |
|
Odden Stenværker.
Dampgrave-maskine og sorterer
med transportør. 600 mm. sporvidde - kulvogn til gravemaskinens
forsyning ses i forgrunden. Mandskab er i færd med at klargøre til
sporlægning for gravemaskinen der kørte på skinner.
Trundholm Lok. Arkiv. |
|
|
Orebo teglværk. Åge Nielsen på et af værkets to JWE-lok (et af
dem er bevaret hos IBK medlem). Billederne er
taget omkring 1940 efter påmontering af
Vulcan-gasgenerator.
|
|
M24 rangerer under roe-kampagnen på
sukkerfabrikken i Nakskov 1966, JBD. |
|
|
KM-lok på Asnæs
Teglværks bane til lergraven. Fotoet skulle være optaget mellem 1952 og
1954. Bemærk det hjemmebyggede
førerhus og de forhøjede tipvogne. To gravemaskiner i graven, bl.a. en
sjov hjul-maskine med gribegrab.
Trundholm Lokalhistoriske Arkiv. |
|
M25 og M25 i forspand, på den sidste
officielle køredag i sæson 2004. |
|
|
Manometeret i Da7 |
|
M12:
Kastrup Maskinfabrik A/S nr. 85,
1943,
med ballasttog. |
|
|
M 12 med ballasttog på dæmningen før fem Ege station |
|
Der fyldes stabilgrus i bund- og
sidetømmertipvogne. Maskinen er M12. |
|
|
Else der stammer fra
cementfabrikkerne ved Mariager, stod i mange år på en legeplads i
Aalborg. Else aflæsses her på Hedehusgården. |
|
M23: Deutz
56320, leveret til Rørdal cementfabriks i Aalborg 1956, med plantog på banen. |
|
|
Da 7 med tog, sommeren 2003. |
|
HVBs stærkeste
motorlokomotiv, dieselelektriske M 25, leveret til
sukkerfabrikkerne af Frichs i Aarhus, afgår med persontog fra Hedehusgård station.
HVBs vognhal ses til højre. |
|
|
HVBs østtyske
stoppemaskine, er her efter en større ombygning,
i arbejde på Fem Ege st.
|
|
Stadig i tjeneste
Pindstrup Mosebrugs bane i Fuglsø Mose. Lokomotivet er formentlig bygget i starten af
30erne af Vemb Automobilværksted. |
|
|
De gamle rør tages ud af kedlen
fra O&K 7459/1921 i HVBs værksted. Siden billedet blev taget er bygningen
isoleret og forsynet med oliefyr. |
|
Aktive medlemmer i
gang med sporlægning ved km. 0,5. Det nye 22 kg. spor erstatter det i
1978 anlagte spor med spinkle 12 kg. skinner. |
|
|
M 24 tilbage i drift
efter mere end 20 års stilstand. Fem
Ege station august 2004.
|