I Baneafdelingen tager vi os af
den løbende vedligeholdelse og renovering af baneanlægget, ligesom
afdelingen forestår nyanlæg ved forlængelse af
banen.
Strækningen blev fra start af
lagt dels med skinner som IBK havde erhvervet sig fra roedyrkeres
læssespor på Lolland, dels skinner købt og optaget fra
Vandløse teglværk samt skinnerester og sporskifter fra andre
forskellige teglværker. Skinnerne på hovedstrækningen var 6 meter
lange, vejede 10-12 kg/meter og blev fæstnet til gamle sveller med
spinkle spiger. Ballasten var stabilgrus i en ringe kvalitet idet
økonomien i den nystartede klub var svag.
Senere skinner og
sporskifter kommer fra steder som Køge-Ringsted banen 22 kg/meter og
Maribo-Rødby banen 24 kg/meter, lagt på sveller af en langt bedre
kvalitet og underlagsplader. Hele hovedstrækningen er i dag
opgraderet til 12 meter lange skinner på hhv. 22 og 24
kg/meter.
Tidligere tunge
sporbygningsopgaver ballastering med håndkraft er i dag afløst af
sporbygning på bedding. De 12 meter færdige sporrammer løftes på
deployere, fragtes til arbejdsstedet og kan her udlægges direkte på
traceen. Der fyldes grus i sporet og vores DDR svellestoppemaskine
benyttes til understopning af ballasten. På en god dag producerer
baneafdelingen sporrammer.
Vi råder i dag over en SALTA
gravemaskine til disse tunge løft, ligesom klubben tilbage i 1996
købte en brugt Østtysk svellestoppemaskine af et brunkulsfirma
for afløsning af understopning med trykluft der er både hårdt og
besværligt.
Vi råder over et komplet
banetog, der består af 2 stk. tidligere telegrafvogne fra
forsvaret, sat op på en bogievogn og indrettet til værksteds- og
værktøjsafdeling med el-værk, samt en mandskabsafdeling med varme,
radio, kogeblus og kaffemaskine.
Primær trækkraft i afdelingen er
M12, Kastrup Maskinfabrik A/S fra 1943, som på billederne ses i
aktion forskellige steder på banen.
Afdelingens chef har ansvaret
for banens tilstand og godkendelser og prioriterer derfor opgavernes
vigtighed således at banen altid lever op til
myndighedskravene.
Der arbejdes i store træk hver
lørdag hvor vi kører ud fra Hedehusgården kl. ca. 10.