Baneafdelingen

Sporlægning

 
Baneafdelingen arbejder dels på forlængelse af banen, dels vedligeholdelse og udskiftning af udtjente sveller og spor.

Før vi kommer til skal der laves trace til banen. I/S Hedeland sikrer at en entreprenør udfører dette arbejde. Muldlaget afgraves, og der laves en god og  bæredygtig bund med stabilgrus, inden vi kommer til med sporlægningen.
Skinnerne vi har brugt siden syd for Brandhøj station, stammer  fra den nedlagte bane mellem Maribo og Rødby og vi har skinner og spordele nok til den resterende bane til Tune.
Skinner og sveller ligger oplageret på Brandhøj station. For at undgå den lange transporttid hver lørdag, samles alle delene her til færdige sporrammer på stationen. Når vi har produceret 10-15 rammer, køres de til enden af banen og udlægges med gravemaskinen som det ses til højre. På en god dag produceres rammer til 72 meter eller der kan udlægges op til 162 meter. 
Så er afdelingens personale også jævnt udkørt.
Når sporet er lagt, skal der fyldes stabilgrus omkring svellerne og til dette formål, har afdelingen 2 styk 1.75 m3 tipvogne ombygget til ballastvogne med hhv. side- og bundtømning. 
Det løse spor rettes til sidevers og op med brækstænger og spordonkrafte så det ligger rigtigt .


Efter sporrammerne er spigeret samme udlægges de med vores gravemaskine på det færdige trace. Rammerne består af 12 meter lange 24 kg/m. skinner. Der ligger yderligere 4 rammer på deployerne og venter på at blive lagt ud. Tidligt forår, tæt på overkørslen ved Stærkendevej. Juletræsleverandørens plantage ses i baggrunden.
Pga. nedbrud på vores gravemaskine læsses gruset denne dag med en minigraver vi har lejet. Ellers bruges Saltaen også til denne opgave.
Sporet understoppes og gruset vibreres godt sammen med gaflerne på stoppemaskinen. Maskinen købte vi i 1998 af Laubag A/G, et brunkulsfirma i det tidligere DDR, tæt ved byen Schwartze Pumpe. KSM-1 har afløst den tidligere understopning med lufthammere, der dog benyttes ved udskiftning af enkelte sveller og ved stopning af sporskifter.

Grustoget med M12 i aktion. Til venstre ses vores mandskabsvogn.

Når svellerne dømmes for dårlige udskiftes gerne en delstrækning. Under udskiftning af sporet fra klubbens start, blev en strækning på 600 m. meter skiftet  i tre ryk.

Herunder ses sporet lige efter Brandhøj. Skinnerne har været løsnet og vippet til siden og der har været gravet af. Siden er nye  sveller lagt og spormål for korrekt sporvidde, er monteret før der bores huller og spigeres fast.

 


Næste etape af banen fra Fem Ege station og videre  over broen vinterrasserne, er vi i gang med at planlægge.
Vi forventer at banen i efteråret kan sættes af og der snarligt derefter kan påbegyndes diverse jordarbejder.