Materiel i drift | |||||
Lokomotiver / vogne | |||||
Lokomotiver og vogne vi råder over, er samlet helt tilbage fra klubbens start i 1975. HVB ejer størsteparten af lokomotiver og vogne der udgør grundstammen i materielparken og de der benyttes til fremførsel af planlagte tog i kørselssæsonen samt særtog året rundt. En del af lokomotiverne er i privat eje, men fælles for disse lokomotiver er at de er i Industribaneklubbens varetægt på låneaftaler, så længe de er stationeret på banen. Vedligeholdelsen af
materiellet står Industribaneklubbens medlemmer for at
gennemføre. |
|
Vildmosetilsynet Nr. 3, damp. | |||
Da 7, damp. Fabrikat: Henschel & Sohn A/G, Kassel, Tyskland. Byggenr. 18449 Byggeår: 1921 Akselfølge: Dt Vægt: 16 t Kedel: 13 atm. Ydelse: 80 Hk. Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør. Historie: Leveret til A/S De Danske sukkerfabrikker, Assens sukkerfabrik, Fyn. Overførtes i 1934 til Maribo og i 1935 til Sakskøbing hvor det kørte til banen nedlagdes i 1966. IBK fik i 2002 fremstillet en fabriksny kedel til Da 7. | |||||
M
25, diesel/elektrisk. Fabrikat: Frichs, Århus, Danmark. Byggenr. 656 Byggeår: 1959 Akselfølge: D Vægt: 16 t Motor: 6 cyl diesel, 8115 CC. Ydelse: 135 hk, banemotor 108 hk. Ejer: Hedelands Veteranbane. Historie: Leveret til A/S De Danske sukkerfabrikker, Sakskøbing som E4. Overflyttedes til Nakskov sukkerfabrik som nr. 25. Kørte på det omfattende roebanenet mellem avlere og fabrik. Solgt til jernhandler ved nedlæggelse af banerne i 1968. | |||||
M
24, diesel/elektrisk. Fabrikat: Nakskov sukkerfabrik, Nakskov, Danmark. Byggenr. ? Byggeår: 1962 Akselfølge: C, ingen flange på midterste hjulsæt. Vægt: 8,5 t. Motor: 4 cyl deutz F4M716. Ydelse: 102 Hk. Banemotor: 75 hk. Ejer: Hedelands Veteranbane. Historie: Bygget i eget værksted ved A/S De Danske sukkerfabrikker, Nakskov sukkerfabrik, Lolland. Solgt til jernhandler ved nedlæggelse af banerne i 1968. | |||||
M23,
diesel/hydraulisk. Fabrikat: Deutz, Tyskland. Byggenr. 56320 Byggeår: 1956 Akselfølge: B Motor: 4 cyl luftkølet deutz A4L514. Ydelse: 55 Hk. Ejer: Hedelands Veteranbane. Historie:Leveret til cementfabriken "Rørdal" ved Ålborg, hvor det som nummer 505-713, senere 510-523 hvor det kørte med kulvogne på banen mellem havn og fabrik. Ved nedlæggelse af banen i 1980 solgtes lokomotivet til en maskinhandler, hvorfra IBK i 1982 erhvervede det. | |||||
Personvogne
litra C: 210, 260, 379, 411, 523, 827. Alle HVBs personvogne er opbygget på eget værksted på basis af rammer, bogier og øvrige dele fra oprindelige åbne roevogne, herfra vognnummeret .
Alle vore vogne er enten åbne eller med tag, men vi har planer om bygning af helt lukkede vogne.
| |||||
. | |||||
Personvogne
litra C: C1 og C2. HVBs nyeste egenproduktion af personvogne er opbygget helt fra bunden på eget værksted 2004-2005 som en længere kopi af C379, der oprindelig var en åben roevogn. C1 og C2 er forlænget med et ekstra sæt sæder, der i øvrigt er en ny og forbedret type med bredere sædelister.
| |||||
|
Roevogne: Nr: 1684, 1758, 3907. Roevognene på HVB er renoveret så de fremstår som originale vogne, der anvendtes til transport af roer. Hver vogn kunne laste ca. 4 tons roer. For at øge lasten monteredes kæpskinner oven på vognsiderne. Der blev i roebanernes tid produceret ca. 3000 vogne, hvoraf kun omkring 20 stadig er bevaret.
| ||||
Melisvogne: Nr: 32, 9, 62. Melisvognene er renoveret så de fremstår som originale vogne, der anvendtes til transport af melissække. De fleste melisvogne der i dag eksisterer, har overlevet som hønsehus, fiskehytte eller udhus.
| |||||