Industribaneklubben
Lokomotiverne på HVB har alle været anvendt på danske industribaner.
En stor del af vores materiel kommer fra roebanerne som på deres højdepunkt havde en
længde på 600 km. og ikke mindre end ca. 3200 vogne og 50 lokomotiver. Andre lokomotiver
kommer fra tegl- og kalkværker, entreprenørfirmaer osv. En stor del af motorlokomotiverne er bygget i Danmark, hvor maskinfabrikker trods konkurrence fra tyske lokomotivfabrikker, næsten opnåede en total dominans på det danske marked for mindre motorlokomotiver. De største danske fabrikker var Pedershaab Maskinfabrik i Brønderslev og Nagbøl Maskinfabrik nær Lunderskov, begge med en produktion på omkring 500 lokomotiver. Alle HVBs personvogne er bygget på eget værksted på basis af rammer og bogier fra roevogne. Alle vognene er åbne, men lukkede vogne er under konstruktion. HVB er også i besiddelse af en lang række andre industribanevogne, bl.a. tipvogne, stenvogne, en tørvevogn, roevogne og specialiserede vogne fra entreprenørfirmaer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motorlokomotiver.
Damplokomotiver.
Fabrikker.
Kategorien hjemmebygget betyder et lokomotiv fremstillet på eget værksted eller hos den lokale smed.
|