D13 har til stadighed haft fuld opmærksomhed over sommerens mandag. Sjakket har som billederne viser præsteretr fremskridt på undervogn og de mekaniske dele. Især aksel-vendegearet har taget mange timer. I skrivende stund er aksel-vendegearet og baghjulene monteret på rammen. Der har været bortkommet nogle dele, men de fleste er dukket op bl.a. de to beslag, der skal holde gearet på plads.
Under arbejdet med påsætning af hjulet, kunne det desværre konstateres at det store 75mm gevind på højre side var ikke godt – men ved Pouls store hammer og tålmodighed fik vi rettet gevindet op igen og – efter der var så 3 tiendedele for meget mellemring, som Lars og PerBørge fik drejet af er hjulet endelig monteret .
Alle dele runder traditionen tro sandblæseren. og bliver malet inden montering.
Vil du være opdateret se mere på maskin-nyt!
Det
har været et godt forår for D13. Der er sket store fremskridt på maskinen,
men som så så meget andet, er arbejdet stort og omfattende. Humøret er dog
højt i truppen, der trofast gnaver sig igennem arbejdet og der er sker noget
hele tiden . Træarbejdet er stort set afsluttet så nu er det
mekanikken der står for skud. Klik på billederne,
så bliver de store.
Der er arbejdet på gear og skiftemekanik og opgaven med at skrumpe
hjulstillingen til de obligatoriske 700 mm er også godt i gang.
Aksel-blokken med de to aksel-ender er fræset af på trædefladen, der
hvor fjedrene skal hvile, så alt passer.
Der har været gang i både sandblæsermaskinen og
de store pensler og der er malet mange forskellige dele.
Rammen er er forstærket med afstiver-jern, der er svejset i og grundmalet,
forbroen er blev skåret over og svejset sammen igen. Hjulene er renset,
grundet og malet så de er klar til at sætte på. Nederste fotos er af
aksel-vendegearet.
November-december 2005. |
|||
Her midt i december er D13 adskilt i atomer. Rammen er ved at blive svejset sammen igen og arbejdet på trækarossen fortsættes. D13s tag ligger i værkstedet up side down. Lister og kanter i tagkonstruktionen skal repareres, slibes og lakeres. Det er et stort arbejde der venter os. |
D13 set fra siden hvor det der engang var førerrummet er fjernet. Dørene, vinduesramme, hjørnestolper, gulv etc. skal udskiftes i større, end mindre grad. |
||
|
Der er meget træarbejde der skal erstattes af nyt, og et solidt stykke arbejde venter os, da alt er skåret specielt og tappet sammen. Et gedigent stykke håndværk mandskabet i sin tid har præsteret ved VBV - noget der kunne genfindes i alle træarbejderne på både lokomotiver og vogne. |
||
|
Vangerne i rammen er skåret fri så
afstanden kan mindskes de 85 mm.
Forreste pufferplanke mangler boring af nye huller før denne er klar til montage. |
||
aksel-vendegearet er adskilt og ligger her sammen med akslerne hvorpå hjulene engang kommer til at sidde igen. Akslerne er koniske og hjulene skrues fast. Maskinafdelingen mener at have en god og mulig løsning på omsporingen.
TH. Et af mange eksempler på råd i konstruktionen som vi skal til at kaste os over. Et godt vinterprojekt.
|
|
Januar-februar 2006. Årets første måneder har budt på mange andre opgaver på Hedehusgården, bl.a. flytningen af snedkeriet fra 1. sal, til vores nye lokaler i garagen på gårdspladsen. Foruden dette er der lavet ny adgangsvej samt en del isoleringsarbejder i porthullerne og i skillevæggene i vores maskinværksted. På trods af disse omfattende opgaver har medlemmerne imponeret ved, at holde jævn fremdrift i projektet her i årets 2 første kolde måneder. Rammen som omtales i december, er svejset sammen og diverse modificeringer og forbedringer, som omsporingen har krævet, er gennemført. Taget er som det kan ses på billederne, blevet flyttet ind i det nye træværksted hvor det er blevet repareret, slebet ned og oplakeret på både yder og inderside.
|
|
|
Juni-august 2006.
Over sommeren er mange timer gået med drift af banen. Der er produceret stolper mv. og arbejdet skrider stille, men sikkert fremad. Vi kunne godt være flere om opgaverne.
September - december 2006
Der sommeren over blevet arbejdet videre på stolperne og alle sammen er ved at være færdige. Taget er nu også monteret. Pladerne til førerrummet, hvor speederpedalen sidder, er nu passet til det nye ramme-mål og malet sort.
På træværkstedet er der fremstillet lister til nye sidepaneler og flere af de bærende stolper til vognkassen er renoveret. Skillevæggen mellem førerrum og passagererne er blevet slebet og skal nu lakeres.
Januar - marts 2007
Gruppen er blevet udvidet med 2 nye medlemmer, Poul og Torben. D13´s gear er en opgave, der kræver en hel del snilde, men der er gode ideer til hvordan det lader sig løse. Delene er renset af så de kan inspiceres og der er arbejdet med hvordan renoveringen og tilpasningen af gearet skal udføres. Vi har fremstille en stand til differentialet der passer nøjagtigt til Pedersen fræseren, lige klar til at bore bolthuller. Torbens idé med gevindbolte og IKEA-gevind blev bragt til udførelse på D13, under kyndigt opsyn af flere. Første hug gik perfekt, andet krævede lidt søgen, men solidt bliver det. Jan har føjet endnu flere dele til puslespillet.
Sidelisterne mellem stolperne monteret og det går planmæssigt fremad. På VDF drejebænken, er det store klohoved på for at kunne dreje recesser af.
Tv. Der arbejdes i træværkstedet. Th. Den nye VDF drejebænk vi har fået fra DSB er i gang.
Tv.Der bores drejes og tilpasses. Th. er tegningerne til aksel-vendegearet.
April-juni 2007
Der sker hele tiden fremskridt med de mekaniske dele, men traditionen tro, kræves der mange timer.
På træsiden er hele skelettet komplet og rådbeskyttet med Gori 11 og de 3 døre er ved at blive renoveret. Også den er rimelig medtaget af råd og tidens tand.
Nederst et par billeder af akselhusets renovering der er godt i gang. TV. ses patienten på operationsbordet i værkstedet. Først i juni er et skævt hul i aksel-vendegearet (fra gammel tid) blevet rettet op og tilpasset lejeskålen ( der i daglig tale kaldes "dimsen") og på træ-siden fortsættes der med bagdøren.
En af stolperne fra bagdøren, der desværre også er tydelig mærket af tidens tand.
Fordør under behandling.
Juli- december 2007
Der er fremstillet helt nye sideliste til hele vejen rundt på karossen og de er profilerede og med fer og not, som en slags miniudgave af et profilbræt.
Der er skiftet mange dele i alle tre døre og generelt er arbejdet med de mange sidelister og arbejdet på dørene gået godt.
Her i december er alle listerne blevet færdigmonteret og hele karossens trækonstruktion er behandlet mod fremtidig råd, med den kendte fra Gori.
Arbejdet fortsætter ufortrødent og holdet bag D13 er nu gået videre med restaureringen af bænkene, der skal være inde i passagerkabinen.
Leif har leveret de meget sigende billeder af det store flotte arbejde.
Teksten er frit taget fra nyhedsmail fra Maskinafdelingen:
Herunder detaljer i træarbejdet, der bevarer så meget af det originale træ som overhovedet muligt.