Industribaneklubben
HVB er siden sin spæde start blevet forlænget flere gange og nåede i
1981 Sølund station (km. 0,8) og tre år senere Brandhøj station (km. 1,5)
og i 1993 til Rubjerg station ved lergraven (km3,7). Arbejdet med at forlænge banen blev igangsat med tracearbejder i 1999 og i 2001 etableredes et trinbræt ved Stærkendevejen. I 2003 blev hele strækningen fra Rubjerg til Fem Ege station indviet og med dette stykke bane er HVB oppe på en længde på 5 km. I årene
1994-1996 byggede klubbens medlemmer en 600 m2. stor vognhal, der med tiden
skal udvikle sig til et museum for Danmarks industribaner. HVBs udgangsstation er Hedehusgård station beliggende i Hedehusene umiddelbart syd for Hovedgaden ("Roskildevej"). Udover perron og publikumsfaciliteter rummer Hedehusgård st. remiser og værksteder, faciliteter til kul-, vand- og brændstofforsyning af lokomotiverne, vognhal og et omfattende sporanlæg. Hedehusgården er også centrum for IBKs aktive medlemmer der restaurerer og reparerer lokomotiver og øvrigt rullende materiel, anlægger og vedligeholder banestrækningen og varetager trafikken. Alt arbejde på HVB udføres på frivillig basis af de aktive medlemmer i deres fritid. Fra Hedehusgård st. løber banen gennem en skarp kurve, ned af bakke med 50 promilles
fald til bunden af de gamle grusgrave, og løber gennem den ældste og mest tilgroede del
af Hedeland . Efter en række mindre søer nås Sølund st. i km. 0,8, hvor der findes
krydsningsspor. Herefter følger Stenager trinbræt i km. 1,1. I km. 1,5 passeres banens oplagsplads med sidespor og derpå efter yderligere 200 m. Brandhøj station med krydsningsspor. Det store areal ved Brandhøj st. var oprindeligt tiltænkt et større museumsbyggeri, men bruges nu som oplagsplads for de store mængder spormateriel, der er nødvendige for banens videre udbygning. Banen krydser efter Brandhøj st. en vej, der indtil sommeren 02 benyttedes i forbindelse med grustransport fra en endnu igangværende del af grusgraven. Efter vejen stiger banen op til en stor slette med fritgående kvæg, der hyppigt kan træffes på selve sporet. Banen fortsætter sin stigning og inden Flintebjerg trinbræt i km. 2,9 passeres en 12 m. høj dæmning over Hedelands kanalsystem. Strækningen fortsætter langs Hedelands skibakke for i km. 3,3 at nå Rubjerg st. med tilhørende krydsningsspor. Banen fortsætter yderligere ca. 500 m. mod syd langs Hedehus Teglværkets gamle lergrav, hvorfra der op til 60´erne var tipvognsbane til værket ved Hedehusene station. Herfra går banen i en lang kurve mod vest og fortsætter frem til Plantagen trinbræt. Trinbrættet ligger ved juletræsplantagen og benyttes primært til december måneds populære juletræstog. Umiddelbart efter Plantagen, krydses Stærkendevejen i niveau. Krydsningens sikringsanlæg er udstyret med blinksignaler og klokker. Banen går igen ind i en lang kurve denne gang mod syd og videre ind i en imponerende gennemskæring. Efterfølgende åbner landskabet sig og banen, der her ligger på en hylde, falder støt over de næste ca. 200 m. før den går over endnu en 10 m. høj dæmning, hvorfra man har udsigt til et ridecenter og Hedelands golfbane. For enden af dæmningen ligger indkørselssporskiftet til Fem Ege station. Ved Fem Ege station blev der i 2003 plantet 5 egetræer samt rejst en mindesten i anledning af Hedelands 25 års jubilæum. Stationen der er den nuværende endestation, fungerer som omløb af togstammen. Banen stiger let fra Fem Ege station og krydser 2 stier og en ridesti, før bane, gang-, ride-, og kørestier flettes sammen og bliver til asfaltvej lige før brohovedet til den kombinerede jernbane- og gangbro over Roskilde- Grevevejen. Lørdag den 13. februar 2007 kunne baneafdelingen således invitere klubbens medlemmer til uofficiel indvielse og forevigelse af det første tog på broen nogensinde! En begivenhed klubben har ventet på, siden broen blev bygget for snart 20 år siden. |