Lokomotiv:
Orenstein & Koppel Nr.3 |
|
|
|
|
Lørdag d. 26. juli var
IBK'ere, familie, venner og bekendte samlet til indvielse af
Vildmosemaskinen. Et utroligt stykke restaureringsarbejde er bragt til
ende og resultatet er storslået. Efter formandens tale, en stående
frokost og affyring af Bjarnes kanon, kunne toget med en nypudset Vildmose i front afgå fra Hedehusgården.
Collage fra dagen. |
|
|
|
|
Billederne taler
for sig selv. |
|
Et lokomotivs nye
liv !
Lørdag d. 12. juli
blev Vildmosen synet og godkendt efter behørig kontrol af
sikkerhedsventilernes indstilling og en prøvetur uden anmærkninger.
Der resterer lidt
malearbejder og andre detaljer, men der er ingen tvivl om at maskinen om
kun få uger er klar til at indgå i driften.
|
|
|
|
|
|
|
Maj -juni 2008.
|
Arbejdet på Vildmosemaskinen
nærmer sig en afslutning. I maj og juni måneder er der blevet
fremstillet helt nye puffere, træktøj og kæder og meget andet. Arbejdet
nærmer sig sin afslutning. Gangtøjet er blevet monteret og der
mangler kun ganske få fittings før end maskinen er køreklar.
|
|
|
Marts og april
2008, enden nærmer sig ! Det går stadig stødt fremad med
Vildmosen og flere gennemrenoverede og nyfabrikerede dele, monteres
løbende på maskinen.
Enden på det enorme arbejde, der har ligget i at bringe det godt slidte
lokomotiv i stand, er fuldt ud til at få øje på.
Under:
Carsten med magnetboremaskinen, der bruges
til at bore hullerne i pladen der hvor pufferplanken skal sidde fast.
|
Under lokomotivets fyrboks, er der monteret
askevanding til at slukke gløderne i askekassen. Smøreapparatet til smøring
af hovedlejerne på akslerne er renoveret, monteret og justeret.
På billedet herunder, ses den inderste del
af pufferarrangement med den nye monteringsplade. TH. er der bag på,
samlet det halve arrangement, med klokkerne til pufferstokkene.
Der
er slået gevind på den første pufferstok og Lars er i gang med at dreje
flere.
Arbejdet med pufferen foran er påbegyndt.
|
Fløjten manglede
på nr. 3 da vi fik den, og erstatningen har egen historie. Den stammer fra
et lokomotiv som kørte ved dæmnings-arbejdet rundt om Kalveboderne i
fyrrene. Vi har fået den af ham der sikrede den for eftertiden, og har kørt
lidt på B4 da den var ved HVB. For at den kunne passe til nr. 3, måtte en ny
underdel produceres Fløjten skulle have en dejlig lyd, og det kan vi vel
snart få bekræftet. |
|
Februar 2008
|
Succesen fortsætter og
tempoet er højt på O&K nummer 3. Førerhuset er samlet og der arbejdes hårdt
på alle detaljerne. Ringblæseren (kobberrøret der ligger i bunden på
billedet tv.) skal monteres i røgkammeret og der arbejdes med den udvendige
forbindelse til røret på billedet th. |
|
Januar 2008.
Der har i månedens været en heftig aktivitet i værkstederne, der er sket
meget på nr. 3, og alt tegner godt. Maskinchefen har fået håndmalet alle
de gule stafferinger på de nymalede førerhusdele. Tagpladen er blevet
nittet fast på vinkeljernene og lemme mv. er monteret på sidekasserne.
Mogens har malet førerhuset indvendigt, øverst i en lys cremefarve og
nederst i sort. Gulvpladen hvor side-kasserne skal stå er også
malet. Første lørdag i februar forventes at blive første store samledag,
hvor sidekasser og førerhusdele kan monteres.
|
|
|
|
|
|
November -december 2007.
Alle dele til
førerhuset er kommet retur fra au-tog-maleren og flot ser det ud i
helblank grøn. De gule stafferinger er håndarbejde, der siden er malet
på. Dette arbejde skal udføres i værkstedsregi.
Indersiden af
førerhuset er også håndmalet i cremefarve foroven og sort for neden.
Samlingen er
begyndt og der arbejdes med de store puffere og detaljerne på luger og
lemme. |
|
|
September
har det meste af måneden budt på nittehammer og larm.
|
Alle
nitterne er sat i førerhuset, delene er slebet af og er nu klar til maleren.
Arbejdet med renovering af de rustne pufferarangementer er gået i gang, en
opgave for det store værktøj.
|
|
|
September:
Tv. bankes der nitter.
På billedet herunder, kan man se
de trærammer der er lavet til delene, så vi undgår transportskader på dem.
For-,bagvæg og kulkasserner er sat på paller, så
de kan komme med. |
August:
Der er fremstillet nye kobberrør
til dampen og de er bukket perfekt (flottere end fra fabrik red.) og
monteret. Førerhuset har fået savet de manglende vindueshuller ud, både for
og bag. Alle vinkeljern på førerhuset der skulle skiftes, er blevet
det, og nye pladestykker er sat i overalt. Samlingerne
hvor vinkeljern og pladedele overlapper
skal behandles med galvafroid. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tv. og oppe. Nye pladedele erstatter de gamle bulede i førerhuset
på nr. 3. Nu er tiden kommet til at der skal bores rigtig mange huller
og skæres ud til de originale vinduesrammer.
|
Gnistfanget i røgkammeret
under fremstilling. Nederst til venstre i billedet anes de 4 sandfyldte kobberør der skal bukkes, bøjes og på anden vis tilpasser de forskellige
ventiler og dampfordelingsstykker på maskinen. |
|
Arbejdet skrider videre på nr
3,der her ses prøvesamlet foran værkstedet. Når førerhusets pladedele er udskiftet, skal kulkasser mv.
til autolakereren, der vil sikrer samme høje kvalitet af malerarbejde, som
kedelbeklædningen er udført i. Sidenhen skal lokomotivet afprøves endeligt
og godkendes før det indsættes i driften. |
|
|
Kul- og værktøjskasser er i
øjeblikket under produktion, og det er helt forfra med ny plade, der nittes
på nye vinkeljern, som det blev fremstillet oprindeligt. Førerhuset produceres
også fra bunden, og alt bliver som da lokomotivet forlod O&K
fabrikken for snart 100 år siden. |
Før den ydre stålbeklædning kan
færdigmonteres , skal kedlen isoleres mod varmetab. Billederne her er fra
juni måned, hvor isoleringen er tilendebragt, siden er stålbeklædningen
malet ved en autolakerere og monteret. |
Arbejdet på Nr. 3 fortsættes, men
udover dette, skal medlemmerne jo
også køre togene på banen. |
|
|
|
Efterår/vinter 2005-06 bød på fornyet indsats på
Vildmosemaskinen. Kedel- og dombeklædningen er under tilpasning og der køres
nu på med renovering af dele der skal monteres. Her er detaljerne omkring at
af kedlens overvågningsøjne ved at blive monteret, en af de små detaljer der
tager tid. |
|
|
Maskinafdelingen
har fortsat arbejderne på det trekoblede
O&K-lokomotiv (7459/1921), der har været
under restaurering i nogle år. Kedlen er monteret på rammen og det
gennemrenoverede gangtøj er monteret. Maskinen har nu rundet en
milepæl i restaureringen, da den senest har været fyret op i forbindelse
med varmprøve af kedlen, hvilket blev myndighedsgodkendt. Restaureringen
fortsætter, men akut mangel på personvogne og denne produktion, trækker
på de aktives kræfter, hvorfor en endelig færdiggørelse og indsættelse af maskinen
udskydes. Planen var oprindelig indsættelse i 2004, siden 2005, men dette
har ikke holdt. Der satses på en stor indsats til vinter således at
lokomotivet er klar til sæson
2006.
|
|
Til venstre: Kedlen er fyret op i anledning af
Arbejdstilsynets godkendelsesbesøg.
Bo og Bjarne arbejder på
kedelbeklædningen, der siden
billedet er taget er færdiggjort. |
|
|
Rammen har fået de nyafdrejede hjul på. |
Kedlen uden kedelrør, nederst valses
der nye kedelrør i. Bemærk at dette
var før værkstedet blev isoleret og man således kunne opleve frostgrader i
værkstedet. |
|
Den renoverede ramme i værkstedet.
Indvendig er rammen coated med bitumen, idet hulrummet i den fungerer som
lokomotivets vandbeholder. Hjulene er afdrejet ved DSB og nye tappe til gangtøjet er presset i.
Gulv og pufferplade er skiftet |
|
Arbejdet med at renovere ramme og
hjul. Alt bronze på undervognen, hovedlejer, akselstyr og lejer i gangtøjet
har vi fået støbt ude i byen og selv bearbejdet. Et enormt arbejde, men alt
bliver som nyt. |
|
|