Industribaneklubben
Tilbage Formål   IBKs Historie fra 1974 ....

 

1974:  Lørdag d. 9. marts stiftes Industribaneklubben: IBK på Køge bibliotek af 18 smalsporsinteresserede personer. Man gik straks i gang med at lede efter et sted hvor man kunne anlægge en bane, og ambitionerne var ikke store. Der forhandledes både med Køge kommune om bane på traceen fra den nedlagte Køge-Ringsted bane og man havde fået en forhåndsgodkendelse af godsejeren på Skjoldenæsholm vedr. brug af en del af den gamle midtbanetrace Ringsted-Hvalsø.  Sporvejsmuseet var på det tidspunkt under anlæg der, men begge dele kunne måske nok forenes.

1975:  Gennembruddet for klubbens søgning efter lokaliteter sker. Høje Taastrup kommune tilbyder lokaler og arealer på Hedehusgården i det kommende Hedeland. Hedeland, et stort tidligere grusgravsområde der er planer om at omdanne til et rekreativt åndehul, bliver stedet for anlæg af veteranbanen.

1975: Lokomotiverne M24 og M25 erhverves. Lokomotiverne stammer fra Nakskovs roebaner på Lolland og de står sammen med andet materiel ved en ophugger i Sydhavnen (se ill). Det lykkes at samle midler til køb af disse lokomotiver,  bl.a. ved salg af andele pålydende 2 kr. M25 koster ved IBKs første henvendelse 10.000 kr. men prisen forhandles ned på 6.000 kr. M24 handles til 4916,25 incl. 9,25% moms. 

Samme år erhverves der 8 stk. roevogne fra Skovnæsgården i Maribo, ganske få dage før de skulle have været brændt af. Med disse vogne i folden, er den fremtidige sporvidde fastlagt til at være 700mm.

Værksteds- og opholdsfaciliteter indrettes på Hedehusgården.

1975:  IBK køber og optager en komplet teglværksbane fra Vandløse teglværk ved St. Merløse og motorlokomotivet T1 restaureres. Fra en Skovnæsgården på Lolland reddes en stribe roevogne umiddelbart før afbrænding, og sporet omkring gården tages op. En vogn sættes i stand som den første personvogn ved banen.

21. Maj 1977:  Den første etape af HVB åbnes sammen med den officielle indvielse af Hedeland og T1 med personvogn trafikerer den ca. 100 meter lange bane.

De gode betingelser for banebygning og det overvældende trafikgrundlag i det storkøbenhavnske område, udvikler hurtigt medlemmernes beskedne ønsker til større og mere ambitiøse planer.

1979:  Støtteforeningen Danske DampVenner giver klubben den største gave i sin 5 årige historie, Faxe Jernbane FJ V.
Den store 3 sporede remise står "færdig".

1980:  Der indføres regelmæssig passagertrafik på weekender i sommerperioden og en udvidelse af banen sker løbende.

1982:  Perronanlægget på Sølund station ca. 900 meter fra Hedehusgården afsluttes.  Da 7 indlånes fra Teknisk museum i Helsingør.

Klubben har gennem årene samlet, og samler stadig, al det materiel de kan.  Mange kræfter lægges i forhandlinger med forskellige firmaer over hele landet, der stadig har materiel stående fra deres nedlagte baner. Det lykkedes at få en del firmaer til at kunne se fremad, og donere både deres materiel, men i visse tilfælde også transporten fra virksomhed til Hedeland.

1983-85:  Gennem et beskæftigelsesprojekt ved Høje Tåstrup kommune, udfører en gruppe langtidsledige, med dagligt tilsyn af klubbens medlemmer, en del arbejde for banen bl.a. drejeskive, smøregrav samt sporarbejdet på hele strækningen fra Sølund til Brandhøj station.

Også i 1985: Banen udbygges løbende, der hverves skinner og andet banemateriel fra bl.a. Maribo -Rødby banen, en bane der i alt kommer til at levere skinner til over 2/3 af HVBs samlede længde. Flere lokomotiver og vogne restaureres.

1986: På Hedehusgården bygger medlemmerne en ny kiosk og billetsalgsbygning.

1987: lørdag d. 17. oktober monteres det 40 ton tunge brofag. I broen er ilagt de skinner der skal føre banen over vejen mellem Roskilde og Greve (se ill.).

1992: Efter 12 års henvendelser, vedtager Assens Kommune at overdrage IBK det roebanelok No.3 og to vogne, der siden 1960 har henstået i Byparken.  

 

1993: Rubjerg station ved km. 3,4 lige før Hedehus-teglværkets gamle lergrav trafikeres og to-togsdrift indføres. Hedeland etablerer bålpladser mv. i lergraven.

1994:72 meter af banen optages for anlæggelse
af en kanotunnel ved skibakken.
Dæmningen bortgraves så betonelementerne kan
monteres i bunden af udgravningen og siden
fyldes der jord på igen, og sporet lægges. 
                                              

Første spadestik til jordarbejdet omkring
museumshallen på Hedehusgården tages.

Et kæmpe amfiteater ved skibakken, med plads til 3500 tilskuere, påbegyndes.
 
1995:
Dampen holder for alvor sit indtog  med indsættelse af en restaureret Da 7 i ordinær drift

1996: Klubbens medlemmer bygger en 600 m2. kombineret vogn- og museumshal på Hedehusgården. Hallen rummer museum og driftsmatriel, samt endnu ikke restaurerede projekter.

1999: Industribanklubben fejrer sit 25 års jubilæum.
Tracearbejder for 1,2 km. strækning påbegyndes.

2001: Første sæson med juletræstog til Plantagen. En succes der bliver fast indslag i årene siden.
 

 

2002: HVB er vært for det 12. internationale "feldbahnertreffen". Et kæmpe arrangement, der løber over 2½ dag og med stor deltagelse af mennesker fra ligesindede klubber i hele Europa. Blovstrøds B4 og alle deres disponible vogne er samlet på vores bane og i dagene kunne der opleves en sjælden industribaneidyl med rigtig mange både små og store tog.

2003: Hedeland og HVBs baneanlæg kan fejrer sit 25 års jubilæum, dette sker ved en større begivenhed på vores næsten færdige Fem Ege station. Ved siden af stationsarealet plantes der på dagen 5 store egetræer, et for hver interessent i Hedeland: Rosklilde og Københavns amter, Høje Taastrup, Greve og Roskilde kommuner.

2004: 15. maj. Strækningen på 1,5 km. fra Rubjerg til Fem Ege station indvies officielt med et flot arrangement. Alle ordinære tog fortsætter til Fem Ege hvor der løbes om. krydsning forlægges til Brandhøj station.

Kulturelt samråd i Høje Tåstrup Kommune tildeler HVB kulturpris 2004, for klubbens indsats omkring kulturarv og lokale aktiviteter. Med prisen følger en god check på 15.000 kr. . overrækkelsen sker ved en højtidelighed på Hedehusgården.

 

2005: Lokomotiv nr. 24, det ene af klubbens to første lokomotiver, indsættes i den ordinære drift efter mere end 20 år efter det sidst kørte på HVB. Efter afhentningen ved Petersen og Albech i Sydhavnen i 1978 blev maskinen brugt i banetoget ved bygning af den allerførste del af banen indtil en frostsprængning af motoren og en delvis adskillelse satte den  ud i lang tid.

2 funklende nye overdækkede personvogne C1 og C2 tages i brug. Vognene er bygget op fra bunden i IBKs eget værksted med spritnye bogier og hjul men i en længere version end dem vi har bygget på basis af gamle roevogne.

 


2007:
De sidste 150 meter spor fra Fem Ege og op til broen færdiggøres og d. 13. januar kan det første tog køre ud på broen, der går over landevejen mellem Greve og Roskilde. Begivenheden fejres med champagne af de fremmødte medlemmer.
 

Hedeland og Høje Tåstrup kommune behandler IBK/HVBs ansøgning om at opføre en 600 m2 stål-hal på arealet ved Brandhøj station. Hallen skal sikre at alt klubbens materiel kan komme under tag og skal bygges på det areal der for 25 år siden var tiltænkt et større museumskompleks.

 

2008: Endnu et damplokomotiv er færdig fra en total restaurering og indsættes i den daglige drift. Vilmosetilsynet Nr.3 har været undervejs i 14 år, og arbejdet er imponerende. Lokomotivet er gennemrestaureret ned til mindste detalje og kører sin første tur på banen i strålende solskin ved et særarrangement med klubmedlemmer og venner d. 26. juli 2008. 

 

 



 
 

 

 

 

 

 

 


Et IBK motiv fra dengang i Sydhavnen hvor de allersidste roebanelok stod side om side før ophugning. Transporten forberedes for M24 og M25.
 

M25 sporsættes d. 17.06.1978 M24 hjælper til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Broen over vejen ml. Roskilde og Greve lægges på plads
vha. store mobilkraner. Bemærk at skinnerne
allerede er monteret på brodækket.

En typisk krydsning på Sølund station her Da7 og M25.

 

Fra 2001 er december måneds julekørsler er blevet en fast tradition ved banen. Her Da7 indsat i drift i 1995.


Ved Feldbahntreffet i 2002 kunne man opleve imponerende tog og roebanestemning fra en svunden tid.
 

2004 Indvielsestoget med de indbudte gæster.


M24 tilbage i flot restaureret stand.

M12 sprænger det rød/hvide bånd d. 13. januar 2007. Tog på broen er en realitet 20 år efter broen blev lagt på fundamenterne.