1974: Lørdag
d. 9. marts stiftes Industribaneklubben: IBK på Køge
bibliotek af 18 smalsporsinteresserede personer. Man gik straks i gang med
at lede efter et sted hvor man kunne anlægge en bane, og ambitionerne var
ikke store. Der forhandledes både med Køge kommune om bane på traceen fra
den nedlagte Køge-Ringsted bane og man havde fået
en forhåndsgodkendelse
af godsejeren på Skjoldenæsholm vedr.
brug af en del af den gamle midtbanetrace Ringsted-Hvalsø. Sporvejsmuseet
var på det tidspunkt under anlæg der, men begge dele kunne måske nok forenes.
1975: Gennembruddet for klubbens søgning efter
lokaliteter sker. Høje Taastrup kommune tilbyder lokaler og arealer på Hedehusgården i det
kommende Hedeland.
Hedeland, et stort tidligere
grusgravsområde der er planer om
at omdanne til et rekreativt åndehul,
bliver stedet for anlæg
af veteranbanen.
1975: Lokomotiverne M24 og M25
erhverves. Lokomotiverne stammer fra Nakskovs roebaner på
Lolland og de står sammen med andet materiel ved en ophugger i Sydhavnen
(se ill).
Det lykkes at samle midler til køb af disse lokomotiver, bl.a. ved
salg af andele pålydende 2 kr. M25 koster ved
IBKs første henvendelse 10.000 kr. men prisen
forhandles ned på 6.000 kr. M24
handles til 4916,25 incl. 9,25% moms.
Samme år erhverves der 8 stk. roevogne fra Skovnæsgården i
Maribo, ganske få dage før de skulle have været brændt af. Med disse vogne i folden, er den fremtidige sporvidde fastlagt til
at være 700mm.
Værksteds- og
opholdsfaciliteter indrettes på Hedehusgården.
1975: IBK køber og optager en komplet teglværksbane fra Vandløse teglværk
ved St. Merløse og motorlokomotivet T1 restaureres. Fra en
Skovnæsgården på
Lolland reddes en stribe roevogne umiddelbart før afbrænding, og
sporet omkring gården tages op. En vogn sættes i stand som den
første personvogn ved banen.
21. Maj
1977: Den første etape af HVB
åbnes sammen med
den officielle indvielse af Hedeland og T1 med personvogn trafikerer
den ca. 100 meter lange bane.
De gode betingelser
for banebygning og det overvældende
trafikgrundlag i det storkøbenhavnske område,
udvikler hurtigt medlemmernes
beskedne ønsker til større og mere ambitiøse planer.
1979: Støtteforeningen
Danske DampVenner giver klubben den største gave i sin 5 årige historie,
Faxe Jernbane FJ V.
Den store 3 sporede remise står "færdig".
1980: Der
indføres regelmæssig passagertrafik på weekender i
sommerperioden og en udvidelse af banen sker løbende.
1982:
Perronanlægget på Sølund station ca. 900 meter fra Hedehusgården
afsluttes. Da 7 indlånes fra Teknisk museum i
Helsingør.
Klubben har gennem årene samlet, og samler stadig, al det materiel de
kan. Mange kræfter lægges i forhandlinger med forskellige firmaer
over hele landet, der stadig har materiel stående fra deres nedlagte
baner. Det lykkedes at få en del firmaer til at kunne se fremad, og
donere både deres materiel, men i visse tilfælde også transporten
fra virksomhed til Hedeland.
1983-85: Gennem et beskæftigelsesprojekt ved Høje Tåstrup kommune, udfører
en gruppe langtidsledige, med dagligt tilsyn
af klubbens medlemmer, en del arbejde for banen
bl.a. drejeskive,
smøregrav samt sporarbejdet på hele
strækningen fra Sølund til Brandhøj
station.
Også i 1985: Banen udbygges
løbende, der hverves skinner og andet banemateriel fra bl.a. Maribo -Rødby
banen, en bane der i alt kommer til at levere skinner til over 2/3 af HVBs
samlede længde. Flere lokomotiver og vogne restaureres.
1986: På Hedehusgården bygger medlemmerne en ny kiosk og
billetsalgsbygning.
1987: lørdag d. 17. oktober monteres det 40 ton tunge brofag. I
broen er ilagt de skinner der skal føre banen over vejen mellem Roskilde og
Greve (se ill.).
1992: Efter 12 års
henvendelser, vedtager Assens Kommune at overdrage IBK det roebanelok No.3
og to vogne, der siden 1960 har henstået i Byparken.
1993: Rubjerg station
ved km. 3,4 lige før Hedehus-teglværkets gamle lergrav
trafikeres og to-togsdrift indføres. Hedeland etablerer bålpladser mv. i lergraven.
1994:72 meter af banen optages for
anlæggelse
af en kanotunnel ved skibakken.
Dæmningen bortgraves så
betonelementerne kan
monteres i bunden af udgravningen og siden
fyldes der jord på igen, og sporet lægges.
Første spadestik til jordarbejdet omkring
museumshallen på Hedehusgården tages.
Et kæmpe amfiteater ved skibakken, med plads til 3500 tilskuere, påbegyndes.
1995: Dampen holder for alvor sit indtog med
indsættelse af en
restaureret Da 7 i ordinær drift.
1996: Klubbens medlemmer
bygger en 600 m2. kombineret vogn- og museumshal på Hedehusgården. Hallen
rummer museum og driftsmatriel, samt endnu ikke restaurerede projekter.
1999: Industribanklubben
fejrer sit 25 års jubilæum.
Tracearbejder for 1,2 km. strækning påbegyndes.
2001: Første sæson med
juletræstog til Plantagen. En succes der bliver fast indslag i årene siden.
2002: HVB er vært for det 12. internationale "feldbahnertreffen".
Et kæmpe arrangement, der
løber over 2½ dag og med stor deltagelse af mennesker fra ligesindede klubber
i hele Europa. Blovstrøds B4 og alle deres disponible vogne er samlet på
vores bane og i dagene kunne der opleves en sjælden industribaneidyl med
rigtig mange både små og store tog.
2003: Hedeland og HVBs
baneanlæg kan fejrer sit 25 års jubilæum, dette sker ved en større
begivenhed på vores næsten færdige Fem Ege station. Ved siden af
stationsarealet plantes der på dagen 5 store egetræer, et for hver
interessent i Hedeland: Rosklilde og Københavns amter, Høje Taastrup, Greve
og Roskilde kommuner.
2004: 15. maj.
Strækningen på 1,5 km. fra Rubjerg til Fem Ege station indvies officielt med
et flot arrangement. Alle ordinære tog fortsætter til Fem Ege hvor
der løbes om. krydsning forlægges til Brandhøj station.
Kulturelt samråd i Høje
Tåstrup Kommune tildeler HVB kulturpris 2004, for klubbens indsats omkring
kulturarv og lokale aktiviteter. Med prisen følger en god check på 15.000
kr. . overrækkelsen sker ved en højtidelighed på Hedehusgården.
2005: Lokomotiv nr.
24, det ene af klubbens to første lokomotiver, indsættes i den ordinære drift efter mere
end 20 år efter det sidst kørte på HVB. Efter
afhentningen ved Petersen og Albech i Sydhavnen i 1978 blev maskinen brugt i
banetoget ved bygning af den allerførste del af banen indtil en
frostsprængning af motoren og en delvis adskillelse satte den ud i
lang tid.
2 funklende nye
overdækkede personvogne C1 og C2 tages i brug. Vognene er bygget op fra
bunden i IBKs eget værksted med spritnye bogier og hjul men i en længere
version end dem vi har bygget på basis af gamle roevogne.
2007: De sidste 150 meter spor fra
Fem Ege og op til broen færdiggøres og d. 13. januar kan det første tog
køre ud på broen, der går over landevejen mellem Greve og Roskilde.
Begivenheden fejres med champagne af de fremmødte medlemmer.
Hedeland og Høje Tåstrup kommune behandler IBK/HVBs
ansøgning om at opføre en 600 m2 stål-hal på arealet ved Brandhøj
station. Hallen skal sikre at alt klubbens materiel kan komme under tag
og skal bygges på det areal der for 25 år siden var tiltænkt et større
museumskompleks.
2008: Endnu et damplokomotiv er
færdig fra en total restaurering og indsættes i den daglige drift.
Vilmosetilsynet Nr.3 har været undervejs i 14 år, og arbejdet er
imponerende. Lokomotivet er gennemrestaureret ned til mindste detalje og
kører sin første tur på banen i strålende solskin ved et særarrangement
med klubmedlemmer og venner d. 26. juli 2008.
|