M 24 har i en del år ført en prominent tilstedeværelse her på bloggen. Både fordi lokomotivet er et vigtigt driftslokomotiv og fordi dieselmotoren ikke har været helt så stabil som vi kunne ønske. Efter at have fremført bl.a. arbejdstog i klubbens første tid i Hedeland, stod lokomotivet i mange år hensat med adskilt motor. I 2000 begyndte en renovering, der over nogle år, endte med at blive ganske gennemgribende.
M 24 er under adskillelse i værkstedsremisen. Steffen fortæller Anders om det vigtige arbejde, der ligger foran maskinfolkene. |
Som nogle måske ved, er klubbens arkiver under nyorganisering og digitalisering. Et arbejde, der kommer til at tage laaang tid. I den forbindelse dukker mange spændende papirer op til overfladen. Nedenfor ses dokumentation for IBK’s køb af M 24 for en sum af 4.500 kr. Oveni skulle klubben lægge 416,25 kr. i moms. Et anseeligt beløb, som foreningen også kun kunne honorere, fordi mange medlemmer hjalp med at finansiere købet.
Der var noget mere stil over brevhoveder i gamle dage, før alt blev lavet, så det passede i en Word-skabelon. |