Midt i nullerne begyndte de gamle to-taktmotorer med ægte Ossi-atmosfære og håndstart på stoppemaskinen efterhånden at gøre knuder. Motorerne havde drevet vores østtyske stoppemaskine siden vi tog den i brug i 1998. I 2009 blev de afmonteret og erstattet af et par komplet historie- og karakterløse Honda-motorer. Der til gengæld altid virker og lugter mindre. Og har elstart.
 |
De to gamle EL150-motorer fra Barkas Motorenwerke i Karl Marx Stadt (i dag igen kendt som Chemnitz). De røg som deres oprindelsesland DDR i skrotkassen. |
 |
Starteren i motorerne var fra en nabovirksomhed i Karl Marx Stadt nemlig VEB Fahrzeugelektrik, der fremstillede elektriske komponenter og lamper til store dele af bil- og maskinindustrien i DDR. |
 |
Her er de nye Honda-enheder monteret på stoppemaskinen. Bemærk, at værkstedfolkene nænsomt har indpasset en batterikasse (til højre i billedet) i stoppemaskinens design uden at ødelægge maskinens harmoniske helhedsindtryk. |
Related