Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales.
Se sidste beretning her:
|
Øverste to etager var indrettet til museum og nederste del til station. Oprindeligt havde der været omladning til normalsporet |
Rejsens sidste dag deles op i to: Efter en herlig English Breakfast, så kørte bussen os til TyWyn, hvor der sammen med banen ligger et smalsporsmuseum, der på fineste vis beskriver industribanens udvikling med eksempler på spor og materiel gennem tiderne. Det er naturligvis skiferindustrien, der er bedst beskrevet med alle de mange varianter af små lokomotiver og vogne, der er udviklet undervejs. De havde fyldt de to etager godt ud og vi fik en guided tour af en entusiastisk rundviser, der fik alle detaljer med… Noget inspiration til forbedringer af vores egen udstilling fik jeg da med hjem. Blandt de mere kuriøse køretøjer var enkeltmands-køretøjer, som hver arbejder medbragte i toget med tomme tipvogne på vej op, for selv at køre ned af bjerget, når arbejdsdagen var slut. Så kunne de spare en tur ned med folk og i stedet køre med fyldte tipvogne. Hver ”bræt” havde et stort hjul og var forsynet med en primitiv håndbremse. Sikkert meget ”sjov” måde at komme hjem fra jobbet på.
Efter vores museumsbesøg, så var der tid til et besøg i den veludstyrede souvenirershop og fine café. Man kunne også vælge at iagttage klargøring og rangering til dagens tog. Mere om det næste gang.
|
Et af de små lokomotiver fra en skiferbane |
|
Forfatteren til Thomas Tog havde haft sin gang i denne forening og hans skrivestue var derfor udstillet. Meget stolte var de! |
|
En original træbogie på en af de tidlige udgaver af spor |
|
endnu fler tidlige hjul og sportyper… |
|
Inspiration til et realistisk fyr i Superfoslokomotivet |
|
en-mandskøretøj til dagens nedtur… |
|
en interessant konstruktion |
|
Velassorteret Kiosk og Café – til inspiration? |
Related