Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales.
|
Der gøres klar til afgang og kulbeholdningen suppleres – bemærk slips og hvid skjorte hos stationsbestyreren 🙂 |
Lørdagens andet stop var i Wales og en tur nedad bjerget fra Llanfair til Welshpool med sporvidden 2 ft 6 in (762 mm) Banen åbnede 1903 og lukkede igen 1956 – uden at have tjent en krone. Entusiaster overtager banen og første del af banen idriftsættes som veteranbane i 1963.
Stationen i Llanfair var hyggelig og autentisk og der blev serveret dejlig kaffe i den lille café. Veteranbanerne her har ofte en veludstyret butik med alskens souveniers og denne var ikke en undtagelse. Vi så lokomotivet rangere rundt og der blev desuden indsat lidt godsvogne. Turen ned til Welshpool foregik i en vogn reserveret til os og der var desuden fine endeperroner at stå på. På lange dele af stræningen fulgte vi en strømmende flod og naturen omkring var smuk og grøn som den er i Wales. Det var en meget fin bane. Vi passerede det opkørende tog undervejs ogdet ville nok have være sjovere at køre med opad, men det passede ikke med vores stramme tidsplan. Da vi ankom til Welshpool stod bussen klar, for vi skulle straks videre til Bala Lake og forsøge at nå at se dagens sidste tog ankomme… (se videre næste torsdag!)
|
Et hyggeligt stationsmiljø og vogne bl.a fra Østrig grundet den for England afvigende sporvidde |
|
Klar til afgang fra Llanfair. Fine motorlokomotiver ses ved remisen. |
|
Strækningen var meget flot og passerede flere gange på broer over den flod, som banen går langs med |
|
Midtvejs passerede vi det opadgående tog fra Whelspool |
|
Toget medbragte et par fine godsvogne med bremsevognen bagerst |
|
I Whelshpool stod dette flotte vandtårn, så lokomotivet kunne får sig en tår |
|
Bussen stod klar til at tage os videre til Bala Lake med det samme |
Related