Særtog med en ny fyrbøderaspirant på lokomotivet:

 

HVB_Særtog-210516 018
Så er der tændt op i fyret
HVB_Særtog-210516 049
Redacteuren har indtaget lokomotivet i stedet for vognene
Så fik jeg endelig taget mig sammen og meldt mig som fyrbøder-aspirant efter 15 år i klubben og den første tjans blev et særtog på en solbeskinnet lørdag. Jeg mødte derfor min lokomotivfører og læremester Bo 9.30 og påbegyndte opfyring med træ. Jeg fik heldigvis ild hurtigt med en enkelt tændstik og fyret brændte som det skulle. Vi forstyrrede Carsten lidt i arbejdet med at sætte trinbrædder på M30 og fik ham til at trække lokomotivet ud med ”Grønlænderen” der kaldes sådan fordi den har kørt med kryolit i Iviqtut. Det er dog stadig under renovering, men det er kun detaljer, der mangler. Kl.11 begyndte trykket stille at stige, mens vi fik afvasket hele lokomotivet grundigt med vand og sæbe og smurt lejerne op. Bo benyttede også lejligheden til at smøre og massere overtryksventilen, så den kan åbne effektivt. Kl. 12 var trykket 8 bar. Her smed vi lidt kul på og snuppede en omgang frokost og kl. 13 stod manometeret på 10 bar. Så vi kørte hen og påfyldte vand og kul, så der var nok til turen. Så blev der rangeret en vognstamme frem og kørt til perron. Vores gæster ankom samlet i en stor bus og kom hurtigt ombord, da de var lidt forsinkede.

 

På turen ud skulle vi passere arbejdstoget, så vi havde vores radioer med. Jeg skulle lære at betjene injektoren. Det er et aggregat det ved brug af damptrykket, kan presse koldt vand fra vandkasserne ind i kedlen, selvom den er under tryk. Det kræver lidt gefühl at koordinere de to haner med vand og damp, men det gik nu meget godt. Samtidig skulle jeg sikre at der var nok kul i fyret og at de blev lagt jævnt fordelt på risten og ikke bare i en stor bunke på midten. På den vis nåede vi frem til Fem Ege og koblede vognene af. Og mens gæsterne fik sig en kop kaffe, så kørte vi lokomotivet op til broen, hvorover baneafdelingen snart vil føre banen videre op til Vinterrasserne. Men vi måtte tilbage og koble på og snart efter gik turen hjemad, forbi Naturlegepladsen, der var fyldt med folk der brugte det fantastiske område til en hyggelig skovtur. Vi kom trygt hjem og fik vores gæster over i et mere moderne transportmiddel, selvom mange virkede til at have nydt en nostalgisk tur med toget. Fyret var brændt tilstrækkeligt ned og der var tryk nok til at rangere vognene på plads igen og køre lokomotivet i remise. 3 spande kul havde jeg brugt på turen. Så helt skidt gik min første dag som fyrbøder vel ikke. Næste gang bliver det en hel dag med plantoget, så der skal jeg nok få min sag for! Men sjovt var det…
 

 

Venlig hilsen TogLeif

“Grønlænderen trækker Da7 ud af remisen

 

Bafd gør klar til at køre ud. Se beretningen andetsteds

 

Vores gæster kommer om bord

 

En tur ud på broen. Vi glæder os til at sporet går videre!

 

Toget passerer Naturlegepladsen…

 

.. og Rubjerg i baggrunden

 

Vel hjemme skal der vand og

 

kul på. En fin 1. tur