Nyt fra maskinafdelingen #44-17  18/11:

M25, M2 og M3, samt en roevogn måtte ud for at Superfos-maskinen kunne komme ud i det fri.




























For at kunne få klargjort udstillingen til juletid og for at få det ene Superfos-lokomotiv klargjort til henstilling på Brandhøj, så foretog Carsten og jeg denne lørdag en større materielrokade på en regnvejrsdag. Det fjerner dog ikke glæden ved at se lokomotivet i fri luft og solen tittede da også frem undervejs. Efter lokomotivflytningen, så blev det tid til opsætning af julebannere, så folket bliver mindet om, at det nu snart er tid til juletog og julehygge i Hedeland!

Bo fik arbejdet videre på akslerne til E28 og det var gevindet, der skulle slås.

Claus og Peter Post fik klargjort og julepyntet kiosken, så den også skaber den rette julestemning, når vi snart futter afsted igen – forhåbentligt med god julevejr på køredagene.


Det ville være et dejligt lokomotiv at have i drift på vores bane, men desværre er sporvidden 785mm og meget kompliceret at omspore – så andre lokomotiver står før på listen…

Byggested :                Arnold Jung

Byggeår :                   1914                          Byggenr. : 2070 og 2075

Akselfølge :                Bt                              Vægt :                        9,0 t

Hedeflade :                18,0 m2                      Risteareal :                0,4 m2

Effekt :                      50 hk                          Sporvidde :                785 mm

Begge maskiner blev i 1914 leveret til Svovlsyre- og Superfosfatfabrikken ‘Limfjorden’, senere kendt som Superfos, i Nørresundby, hvor de anvendtes til transport af råmaterialer til kunstgødningsproduktionen og det færdige produkt mellem fabrikken og havnen i Nørresundby. Indtil først i 1970´erne var lokomotiverne 1 og 2 stadig i drift hos Superfos, i de senere år dog kun som reserve for fabrikkens motorlokomotiver. Damplokomotiverne forsynedes i de senere år med de mere omstændige inventarnumre 20/201 og 20/202. Begge lokomotiver kom i 1979 til HVB, hvor de dog ikke er drift på grund af deres afvigende sporvidde, der desværre ikke står til at ændre uden en omfattende konstruktionsændring.




Bo slår gevind på aksel til E28
Julebanneret har nu overtaget pladsen fra jubilæumsbanneret.
Superfos-lok klar til at blive afrenset og klargjort til henstilling.