Nyt fra maskinafdelingen #34-17  11/9:

M25 og M23 bytter plads i værkstedet, nu sommerkørslen er overstået.


Efter en god sæsonafslutning dagen før, så havde vi nok at snakke om over kaffen J

Hans fortsatte med at adskille alle de (tidligere) bevægelige dele og måtte tage de hårde metoder i brug for at få det skilt ad. Man har valgt at skifte metode i adskillelsen af hjul fra aksler på E28, så på det område skete der alligevel ikke noget denne aften. Carsten gik derfor i stedet i gang med den anden planlagte opgave, nemlig at få udbedret rustskader på M23´s motorhus. Først skal alle løsdele fjernes, så det gik aftenen med. Jeg fik syslet med at nedtage sommerplakater og opsætte plakater for efterårs- og julekørslen rundt på stationen og Per fik efter lidt syslen med M4, opsat lærred i Damp á. 5 mand sås på Gården denne aften, så det er begrænset med motiver.

Til gengæld har Kenneth P fundet dette herlige klip af en prøvekørsel fra FFM i Frankfurt. De har efter mange års ihærdig indsats, nu fået det gamle, 600 mm Oberursel-lokomotiv fra Kastrup Fort gjort køreklart og nu også med førerhus på. M30 hed det den gang, mens det stod hos os – men som bekendt, så er M30 nu det orange DIEMA-lokomotiv. Det blev byttet lige over dengang. Det er dejligt at se det køre igen for egen kraft. Det var en opgave, som vi nok aldrig havde haft den nødvendige energi og økonomi til at gennemføre selv.



Se her, hvordan Oberurslen så ud, da den i 2003 stod klar til afsendelse til Frankfurt >

Bremsetræk og andre dele adskilles bedst med ild i cerutten

M23 skal have en ordentlig omgang for rusten
Rusten har skubbet huset en centimeter op…