Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:


Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de øverste plader – og så var det tid til at male hvid – eller lys grå på ydersiden af vindfanget. Her kom Anders heldigvis forbi og gav en hånd med. Undervejs kom hele M25-holdet forbi i vognhallen for at hente stumper til dynamoen. Den kan der arbejdes på mens man venter brændstofpumpen retur fra reparation ude i byen. Det er stator for kullene og bagdækslet, der står for tur i første omgang.

De skal afrenses og efterses, før de kan genmoteres på dynamoen. 8 mand arbejdede på Gården denne aften.

Endeprofil er tilpasset og kan fuldsvejses


Prøvemontage af profilet på M30 trinbræt

Toppladerne færdigmonteret på endevæggen
– og vindfanget i nymalet udgave
stator for kullene til M25´s dynamo på arbejdsbænken

Men vi er heldigvis ikke den eneste klub, der roder med smalspor. Se her en præmierekørsel med Kastrup M8 i Dokkedal. Det er en stolt flok, der betragter deres værk køre ud af remisen ved egen kraft. Det var i øvrigt her af Vildmoselokomotivet no 3 stod opmagasineret i mange år før en privatmand købte det og langt senere endte hos os i Hedeland. Se filmene og historien om renoveringen via Smalspor.dk her >>   og Remisens hjemmeside her: