|
M30 varmer den kolde olie op ude i snevejret |
|
M30 får olieskift mm. |
M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen.
|
Bremsetrækket fra No3 adskilles og sandblæses |
Peter arbejdede på bremsetrækket til No3, hvor trækstængerne blev sandblæst og grundet. De skal snart monteres, så maskinen kan komme på egne hjul igen.
|
M8 afrenset og klar til Brandhøj |
Vi fik endnu en bunke rust ind til Fransk vask & strygning. Det var No. 8, der kom ud af skoven på Brandhøj forleden (se Bafd-indlæg) efter mange års gemmeleg. (Se frem til Torsdagsbilledet #2) Mikkel og jeg fik båret mange spandfulde jord og grus ud af lokomotivet, hvor også støvsuger og luft blev anvendt for at afrense mest muligt bio-materiale. Motoren er desværre i dårlig stand og gulvet i førerhuset bør ikke betrædes. Men ellers er den er klar til at komme tilbage til Brandhøj – nu indendørs!
|
Batteriholder til M15 prøvesamles og svejses |
Carsten og Jan fik desuden fremstillet en solid batteriholder til M15 og tjekket paklisten med hvad der snart kan sendes til sandblæsning ude i byen: Førerhus med tag, samt motorhus og -låger . Vi var 9 aktive, der kom forbi denne snevejsdag.
|
M8 med tipvognene ude i skoven for præcis et år siden… |
|
– og lige efter at banen i grusgraven er nedlagt |
M8 er bygget på Nymølle Stenindustris værksted en gang i 1960érne. Deres værkstedet fremstillede selv 50 lokomotiver, flere i en høj kvalitet, fra 30´erne til grusgraven nedlagde 785 mm banen i 1975. HVB overtog da lokomotivet, samt flere store tipvogne – der kun skulle transporteres de 2 km fra grusgraven til den dengang nystartede klub. Taget var udført i kraftigt lærred, så føreren kunne komme ud, hvis lokomotivet væltede. M8 er udstyret med en 6 cyl. Bedford OB 5/330, vandkølet diesel på 98 hk og vejer 4-5 tons.
Hvad der afløste smalspor i Nymølle…
Related