Nyt fra maskinafdelingen #05-15 02/02:

M30 varmer den kolde olie op ude i snevejret

M30 får olieskift mm.


































M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen. 

Bremsetrækket  fra No3 adskilles og sandblæses
Peter arbejdede på bremsetrækket til No3, hvor trækstængerne blev sandblæst og grundet. De skal snart monteres, så maskinen kan komme på egne hjul igen. 

M8 afrenset og klar til Brandhøj
Vi fik endnu en bunke rust ind til Fransk vask & strygning. Det var No. 8, der kom ud af skoven på Brandhøj forleden (se Bafd-indlæg) efter mange års gemmeleg. (Se frem til Torsdagsbilledet #2) Mikkel og jeg fik båret mange spandfulde jord og grus ud af lokomotivet, hvor også støvsuger og luft blev anvendt for at afrense mest muligt bio-materiale. Motoren er desværre i dårlig stand og gulvet i førerhuset bør ikke betrædes. Men ellers er den er klar til at komme tilbage til Brandhøj – nu indendørs! 
Batteriholder til M15 prøvesamles og svejses


Carsten og Jan fik desuden fremstillet en solid batteriholder til M15 og tjekket paklisten med hvad der snart kan sendes til sandblæsning ude i byen: Førerhus med tag, samt motorhus  og -låger . Vi var 9 aktive, der kom forbi denne snevejsdag.

M8 med tipvognene ude i skoven for præcis et år siden…

– og lige efter at banen i grusgraven er nedlagt
M8 er bygget på Nymølle Stenindustris værksted en gang i 1960érne. Deres værkstedet fremstillede selv 50 lokomotiver, flere i en høj kvalitet, fra 30´erne til grusgraven nedlagde 785 mm banen i 1975. HVB overtog da lokomotivet, samt flere store tipvogne – der kun skulle transporteres de 2 km fra grusgraven til den dengang nystartede klub. Taget var udført i kraftigt lærred, så føreren kunne komme ud, hvis lokomotivet væltede. M8 er udstyret med en 6 cyl. Bedford OB 5/330, vandkølet diesel på 98 hk og vejer 4-5 tons.



Hvad der afløste smalspor i Nymølle…