Nyt fra maskinafdelingen #04-17 23/01:

Bundkaret er kommet af og stemplerne tages ud for besigtigelse



Motoren til M4 er nu flyttet til motorværkstedet, hvor der ud over værktøj, godt lys og god plads også samtidig er varmere. Om det var derfor Niels og jeg havde lokomotivværkstedet helt for os selv, skal være usagt… Motoren fik afmonteret bundkar, stempler m.m. og der ser ud til at rusten blot skal hones bort. Topstykket er også under adskillelse, så ventilerne kan blive efterset. Grundlæggende er motoren i god stand, da den stort set aldrig har kørt i sin tid som nødgenerator.

Koblingen blev også adskilt og pladerne afdrejet. De bærer dog præg af mere slid og kommer da også fra den oprindelige motor.

Niels og jeg viste Peter, en ny aktiv, rundt i alle de hellige haller og endte ved de to hjulsæt fra T1, som denne aften blev afrenset og derefter malet med Olsen-sort. Det lugter lidt, så også det får folk til at blive væk J 8 mand i fuld gang på værkstederne denne aften.


Topstykket skal også afrenses for rust efter at have stået med vand i 23 år
Koblingspladerne afdrejes

Fjedrene fra koblingen afrenses for rust og tjekkes

To malede hjulsæt – med T1 adskilt i baggrunden.