Den anden weekend af juletrafikken er netop afviklet med et noget blandet vejr. Søndag var fremragende, men lørdagen var præget af mere eller mindre vedvarende regnvejr. Derfor var Baneafdelingens arbejde også henlagt til indendørs sysler i vognhallen på Brandhøj.
Formiddagens fremmøde bestod kun af mig selv. Der blev hurtigt oprangeret, og inden dagens første palntog afgik fra Hedehusgården var jeg nået frem til Brandhøj. Dagens arbejde bestod i tømning af melisvogn 403, der henstår i hallen på Brandhøj. Vognen kom til HVB i 1982 fra Nakskov, og blev i mange år benyttet som udendørs lager. Lagerplads var ikke noget vi havde meget af og da slet ikke i tørvejr, så vognen blev hurtigt fyldt til bristepunktet med alverdens ting, herunder puffere til begge Superfos damplokomotiver. Disse puffer var fjernet for et par måneder siden, og nu gjaldt det så tømning af resten af vognen.
Melisvogn 403 under bugsering til Brandhøj 31-12-2011. Den havde stået indendørs i vogn-
hallen på Hedehusgård siden ca. 1997 og er således rent træmæssigt i nogenlunde stand.
|
Jeg arbejdede mig stille og roligt gennem den ca. 35 år gamle, urørte HVB-tidslomme, og fik sorteret de brugbare ting fra. Kenneth kom til Brandhøj ved middagstid, og sammen fik vi fyldt et par paller med bl.a. lokomotivdonkrafte samt aksellejer, puffere mv. til Nymølle tipvogne. Noget som HVB erhvervede sidst i 70’erne. Spigre, brugbare laskebolte og klemplader til stålsvellespor blev lagt på plads i pallereolen og resten blev skrottet.
Da vognen var tømt, fortsatte vi arbejdet med at afmontere ballastklodser og puffer på Pedershaab lokomotivet M32, der skal udlånes til Mønsted Kalkgruber. Vi fik løsnet det hele og kan aftage dem, når lokomotivet holder udendørs, så vi kan håndtere de ca. 700 kg tunge ballastklodser med vores store gravemaskine.
Steffen