Det udtagne sporskifte besigtiges |
Der bores huller til laskerne i de nye skinnestykker |
Redacteuren tog med Bafd på opgave i herligt påskevejr med høj sol og næsten vindstille.
Opgaven var reetablering af sporet nord for Brh, da sporskiftet til den høje oplagsplads var løftet op og lagt ved siden af. Sporskiftet forventes senere genbrugt på HHg til den lille remise, når det projekt går i gang.
Et hold gik i gang med tilpasning af de nye skinnestykker, mens et andet hold fortsatte nordpå med den almindelige svelleudveksling. Vi bemærkede at underlagspladerne kunne holde 100 års jubilæum. Mon de stadig kan bruges næste gang der skal udskiftes sveller??
100 år gammel underlagsplade – still going strong |
Påskefrokost i det grønne. Herlige bænke. |
Formiddagspause og frokost blev afviklet i ren skovtursstemning med det gode vejr og de mange fremmødte. Til eftermiddagen dalede humøret dog noget, da kompressoren begyndte at gøre knuder. Motoren kunne som sådan godt køre, men hydrauliksystemet sikkerhedsstoppede efter kort tid og efter mange forgæves udbedringsforsøg til sidst slet ikke ville køre. Ingen kunne huske at den har drillet sådan før i sin 25 årige driftstid ved HVB. Billigt skrammel 🙂
Det betød så, at det manuelle værktøj måtte frem, for spigres skulle der!. Mange svedige tanker gik til dem, der byggede den Transibiriske jernbane ved håndkraft!
M32 løftes op på deploriderne |
M40 stod for hjemtransporten til HHg. Se filmen! |
Imens fandt et andet hold M32 frem fra gemmerne. Det er et 600mm Pedershaab, der er velegnet som donor af reservedele til M9. Med Saltaen kom det på deplorider og M40 stod for hjemtransporten. Jeg har kreeret et filmværk på 7 minutter om turen. Se den her og før alle de andre J
9 mand på banen -tak for en hyggelig dag!
(jeg sprang aftentjansen i Mafd over, men Carsten, Peter og Mikkel var da allerede i gang, da jeg drog hjemad)