Nyt fra Bafd 4-11-2017

Selvom den yderste del af banen fra Rubjerg til Fem Ege er anlagt for mindre end 20 år siden, så er der efterhånden ved at være et behov for at udveksle enkelte sveller. Vi brugte lørdagen til dette, og kørte fra Hedehusgaarden med M30 med banevognen og Storebæltsvognen på slæb. På Brandhøj hentede vi kompressorvognen, og kørte mod syd hvor først Peter og derefter Lars stødte til.

M30 klar til afgang fra Brandhøj st. (KHA)

Svelleudvekslingen startede på Fem Ege og i løbet af dagen fik vi arbejdet os op til overkørslen ved Stærkendevejen. Efter en opstart med enkelte manuelle udvekslinger fik hele holdet konstateret hvorfor vi anskaffede minigravemaskinen, så i løbet af dagen fik vi udviklet en teknik til at udveksle svellerne på en effektiv måde. I alt nåede vi 15 stk, hvilket skal ses i lyset af, at de lå enkeltvis på strækningen.

De første sveller på Fem Ege drillede lidt, da mange rødder
var groet ind i dem (KHA) 
På strækningen brugte vi de nye sveller til at skubbe
de gamle sveller ud med (KHA)
Dagens sidste sveller udveksles ved Stærkendevejen (LLZ)
Den allersidste svelle måtte udveksles manuelt, da vi ellers blokerede vejen.
Den nye svelle bruges til at banke den gamle ud med (KHA)


På vej hjem fik vi holdt kaffepause ved Lergraven og nød den Brunsviger, som Peter havde bagt tidligere på formiddagen.

Steffen