På årets sidste arbejdsdag i baneafdelingen mødte fem mand op med forventningen om at få brændt lidt af julefedtet af. Stormen Urd var draget over landet uden at skabe ravage i Hedeland, men der stod stadig en stiv vestenvind over Hedehusgården, da vi gik ud i vognhallen for at begynde dagens opgave: At flytte to 600 mm. lokomotiver til udstillingssporet. I midten af november etablerede vi en stump 600 mm. spor i bunden af udstillingssporet i vognhallen. Inden vi starter kørselssæsonen 2017 er det nemlig planen at have øget udstillingen med flere lokomotiver og vogne.
Bagnall-maskinen løftes på deplorider inden transporten til udstillingssporet. |
Deutz 8417 fra 1928 på deplorider foran vognhallen. |
For at få de to 600 mm. lokomotiver på plads var det nødvendigt med en del rangering. Alle sporene foran vognhallen var i brug. Selvom blæsten var hård, skinnede solen og himlen var blå.
Der blev rangeret flittigt gennem hele arbejdsdagen for at få flyttet de to lokomotiver. |
De to lokomotiver fra Valby Gasværk som er udlånt af Danmarks Tekniske Museum på deres blivende plads i vores udstilling. |
Udover to lokomotiver fik vi også hentet vores unikke trætipvogn frem i lyset. Med en sporvidde på 650 mm. passede den ikke helt på 600 mm. sporet. Hjulene er dog designet så de kan flyttes på akslen og det vil vi arbejde på i den nærmeste tid.
Så er tipvognen også på plads. En del af arbejdsholdet beundrer vognen, der med sine smalle ‘barnevognshjul’, tipkasse i træ og ramme i træ og stålprofil er en af vores mere usædvanlige vogne. |
En fin billedserie fra leverancen af tipvognen kan ses på jernbanen.dk Af billederne at dømme fik vi vognen i sommeren 1996. Vognen kom straks under tag og fremover kan vi også præsentere den for vores publikum.
Om vores arbejde med donkrafte og rangering fik brændt ret meget af julefedtet bort, er nok tvivlsomt, men vi havde det sjovt. Vi ser frem til masser af gode arbejdsdage i 2017. Godt nytår!