Efter sidste lørdags udskiftning af 39 sveller i hovedsporet i indkørslen til Hedehusgård Station var dagens opgave i dag at udskifte 32 sveller i spor 27 på vognhalsbanegården. Vi startede dagen med at hente nye sveller og fik i den forbindelse klargjort et sæt deplorider til opsamling af de game sveller, der efterhånden ligger rundt på vognhalsbanegården. Et par flittige medlemmer havde brugt fredag eftermiddag på at løsne spirg i sporet. Efter svelleudlægning kunne vi derfor skride til at skære laskebolte og løfte skinnerne til side.
Fredag eftermiddag. Spirg trækkes op i solskin. Foto: Lars Lützow. |
På stationsarealer og ved vores vognhaller og remiser ligger svellerne ikke i et normalt ballastprofil og er derfor vanskelige at trække ud uden et stort gravearbejde. Vi har udviklet to særlige kløer, der hurtigt kan monteres på gravemaskinens grab. Kløerne går let ned i ballasten og når grabben lukkes, klemmer kløerne om svellen, der ubesværet trækkes fri af ballasten.
Lars monterer kløer på grabben. En operation, der ikke tager mere end tre minutter. |
Se i filmklippet hvordan kløerne nemt tager fat om svellen, der ligger fuldstændigt omgivet af ballast. Et fint stykke grej udviklet og produceret i HVB’s værksteder.
Sporet havde i de senere år rettet sig en del ud og knækkede noget i laskerne. Med sporet skilt ad, justerede vi stødspillerum, skar af skinnerne i de samlinger, hvor det var nødvendigt og udskiftede næsten alle laskebolte. Med vores hydrauliske skinnebukker krummede vi skinnerne, således at vi forhåbentligt undgår at sporet ‘knækker’.
Sporet er ved at komme på plads. Lars og Kenneth spænder laskebolte i hver sin ende af sporet. |
Med en feriereduceret bemanding på kun tre mand, nåede vi desværre ikke at samle sporet. Det er dog lige at gå til, så mon ikke vi kan nå at ordne den sag næste lørdag efter generalforsamlingen?
Kenneth er taget afsted til fødselsdagsfest og Lars tager sig en slurk kaffe. Oprydningen er i gang og solen på vej ned. |