Nyt fra Bafd 20+21-10-2018

Ved siden af vores succesrige efterårsferietog er der også blevet udført en mængde opgaver i ugens løb i både Mafd og Bafd. B&W motoren er udtaget fra D10, og er nu anbragt i motorværkstedet, hvor den forhåbentlig snart skal vækkes til live.

Fredag fik vi afhentet 3 lokomotiver, der indtil nu har befundet sig hos den tidligere formand i Biltris. En indlejet lastbil fra Poul Møller fik på effektiv vis transporteret alle 3 lokomotiver til vognhallen på Brandhøj og efter en halv times arbejde var de alle sporsat på 600 mm hhv. 785 mm sporvidde og blev efterfølgende skubbet ind i hallen.

Et Kastrup lok fra Torneværket ved Rønne med 785 mm sporvidde er under aflæsning (LLZ)

En 600 mm Schöma fra Ivigtut placeres let på sporet. Loket er en søster
maskine til M3. (LLZ)

 

Kastrup loket på skydebroen i vognhallen.

Jens Willemoes (JWE) nr. 59 fra Røsnæs Tglv. er placeret på 600 mm spor 

Schöma 2648/1963 skubbes på plads


Lørdag fortsatte Lars, Benjamin og jeg med at sætte lokomotiverne på plads inde i hallen. For lettere at kunne skubbe rundt med lokomotiverne pr. håndkraft blev bremsetrækket afmonteret på Schöma loket og drivkæderne på JWE loket. Desuden fik vi fjernet det værste sand samt en gammel akkumulator.

Benjamin er i gang med at udgrave JWE loket

Under udgravningen fremkom en hilsen fra januar 1957. Vi gik ellers og troede
at arbejderne læste “Socialdemokraten” eller lignende.


Udendørs brugte Lars dagen på at få ryddet op i det område, hvor de nu fjernede godsvognskasser havde stået. Diverse krat og andet affald blev fjernet og området er nu klar til at kunne bruges som vendeplads for lastbiler, når vi skal have leveret ballast.

Næste lørdag genoptager vi svelleudvekslingen mellem Flintebjerg og Rubjerg.

Steffen