Som led i forårets svelleudskiftningsprogram tog vi denne dag fat på overkørslen i den sydlige ende af Brandhøj station. Fire mand udgjorde arbejdsholdet og efter afsidning og klargøring af værktøj, satte gravemaskinen skovlen i vejen omkring 11.15. Med gravemaskinen gravede vi os gennem grusvejen ned til svellerne og efter en kort indsats med håndskovle og kost kunne vi begynde optagning af spirg.
Med gravemaskinen løftede vi både køre- og tvangsskinner ud til siden. Vi kunne ikke finde svelletangen til gravemaskinen, men fik hurtigt rigget en midlertidig løsning sammen af en håndsvelletang, en strop og to kraftige kabelstrips. 18 nye sveller blev forboret og lagt på plads og køreskinnerne løftet på plads. Det er altid lidt vanskeligt at få svellerne justeret helt på plads, når vi arbejder i en overkørsel. Men efter en halv times tid kunne vi gå i gang med at banke spirg på plads. Kl. 16.30 var sporet igen farbart.
De gamle sveller løftes ud med gravemaskine og hjemmestrikket svelletang. I baggrunden skimtes opbevaringshallen. |
“Så kan du godt sænke, Kenneth” signalerer Lars. Den sidste køreskinne kommer på plads. |
Vi fik forberedt tvangsskinnerne til endenedbøjning a’la Waldeisenbahn Muskau og vi regner med at få bygget overskæringen færdig på lørdag, inden vi tager fat på næste opgave.