Lørdagen startede med ballastudkørsel i spor 1 på Brandhøj, hvor vi fik læsset et vognlæs af i midten af sporet og efterfølgende fejet svellerne rene. I mellemtiden dukkede Lars og Hans-Henrik op og med et forstærket hold gik vi i gang med næste opgave. To 785 mm tipsvogne med oprindelse fra Nymølle Stenindustris rampe ved Roskildevej blev hentet op fra oplagspladsen og atter sat på sporet. Låsebeslagene til tipvognskassen blev løsnet og der blev anbragt et par nye træklodser ovenpå akselkasserne til erstatning for dem som var rådnet væk i gennem de sidste 35-40 år. Herefter læssede vi vores roevogns reservehjul over i tipvognene, så de er let tilgængelige når der skal fremstilles nye hjul til personvogne.
Efter kaffepausen delte vi os op i flere hold. Jørgen og Lars hentede nogle træstammer hjem fra Rubjerg og Kenneth og Hans-Henrik adskilte stoppemaskinen, der desværre igen har tekniske problemer. Otto og jeg skar brædder op til opfyringstræ til damplokomotiverne og fik det læsset i tipvogne, hvorefter det kan stå og tørre indendørs.
Næste lørdag starter vi op med svelleudskiftning på strækningen mellem Stenager og Brandhøj. Målet er at skifte 300 sveller i de kommende par måneder, så kom og giv en hånd med.
Steffen
En Nymølle tipvogn er fundet frem og sporsat. Typen er en 1½ m3 vogn
fremstillet efter grusgravens egne tegninger. Ved siden af tipvognen ses bagenden
af “Sukkergrisen” samt vandtanken fra B1.
|