Lørdagens opgave var endelig understopning af det spor, vi tidligere har svelleudskiftet ved km 3,0 mellem Flintebjerg og Rubjerg. Vejret var fra formiddagen noget gråt, men næsten vindstille og lunt.
Vi hentede stoppemaskinen på Brandhøj og kørte videre til arbejdsstedet, hvor vi klargjorde maskiner og værktøj. Vi startede med at siderette sporet. Stoppemaskinen startede uden at gøre knuder og arbejdet flød fint. Mens vi for nogle uger siden på samme strækning blev passeret af en mængde ryttere og deres heste, var det i dag mountainbikeryttere, der var flest af.
Netop ankommet til arbejdsstedet. Steffen og Lars kobler stoppemaskinen fra. |
Stoppemaskinen arbejder, ført af Lars. |
Det var hårdt arbejde at holde afstand til stoppemaskinen, men Steffen og Claus holdt Lars bag sig hele tiden! |
Det første sporstykke er understoppet og ballasten er justeret. Nu mangler efterballastering og fejning. |
Med første strækning færdig var det blevet tid til frokostpause for arbejdsholdet. Efter pausen blev vejret mere solrigt. Adskillige besøgende i Hedeland passerede os på stien ved siden af banen, hilste og sludrede lidt med os – når de kunne for stoppemaskinens larm. Flere vidste at banen skulle være klar til efterårstogene.
Efter endnu en koncentreret indsats på det andet sporstykke kunne vi pakke værktøjet sammen og notere os, at vi havde siderettet, justeret og understoppet 160 m spor. På hovedparten er ballasten endvidere jævnet og de største græstotter sorteret fra. Vi placerede stoppemaskinen i opbevaringshallen og fik lavet plan for placeringen af et par nye lokomotiver vi forventer at hjemtage i den nærmeste fremtid. Inden vi kørte til Hedehusgård nåede vi lige en mindre opgave på et af skifterne foran hallen.
Steffen og Lars smører og strammer bolte i et af skifterne foran opbevaringshallen. |
Næste lørdag forventer vi at lave forberedende arbejder til næste etape i årets svelleudskiftningskampagne. Der skal bl.a. bores sveller.