Kort før jul fik vi en julegave af de mere usædvanlige. Et Schöma-lokomotiv med 785 mm sporvidde og en fortid ved Faxe Kalkbrud. Lokomotivet ankom i dag til HVB.
FJ 5 i Faxe Ladeplads 7. maj 1983. Foto: Niels Munch. |
Bremsetipvognen på vej ned fra lastbilen. Vi har nu to tipvogne fra Faxe Jernbane – begge med bremse. Foro: Hans-Henrik Schönthal. |
Gaven kom fra Faxe Ladeplads Miniby, der uopfordret i midten af november sendte os en besked via vores hjemmeside. Minibyen spurgte om vi var interesserede i at overtage Faxe Kalkbruds lokomotiv nr. 5 samt en tipvogn med bremse. Vi blev relativt hurtigt enige om betingelserne, vi underskrev en overdragelsesaftale og efter julekørslerne fik vi arrangeret det praktiske. Minibyen skulle fjerne et halvtag ved lokomotivet og tipvognen og vi skulle trække materiellet små 10 m frem, så vores kørselsentreprenør let kunne få fat i det.
FJ 5 og bremsetipvognen er rullet frem på de 785 mm-rammer, der blev fremstillet af baneafdelingen sidste lørdag. Med i tipvognen får vi et læs Faxe kalk. Foto: Gert Højgaard. |
Lokomotivet FJ 5 (vores andet FJ-lokomotiv med det nummer) kom til Faxe i 1965 som nyt. Loket er Schöma 2867/1965 af type CFL45DCL med en Deutz-motor på 48 hk. Vægten er ca. 6 ton.