Renovering af banestykke med nye sveller. November 2008

 

 

 

Baneafdelingen er i gang med udskiftningen af sporet lige før Sølund station. Sporstykket er de sidste 120 meter af det oprindelige spor lagt tilbage først i firserne og var det sidste tilbage i hovedsporet , lagt uden brug af underlagsplader.
De gamle DSB sveller er tilbage fra fyrre- og halvtredserne og ikke meget værd efter ca. 25 år i vores grusballast.

Som noget helt nyt har vi købt funklende nye egetræssveller importeret fra Frankrig. Svellerne er lidt mindre i dimensionen stadig i fuld "normal" længde og skal derfor saves over for at blive til to af vores størrelse.

Duften af nysavet træ, og en savklinge der holder længe, er dog noget helt nyt for os, nu svellerne ikke er imprægneret og fulde af småsten. En opgave der klart er blevet lettere at have med at gøre.

   

Fra lørdag den 01...                          og fra den 08.

 

 

 

Lørdag d. 01. november fik vi adskilt de sidste 30-40 meter spor, hvorefter vi begyndte at optage de gamle sveller og grave ud til de nye. Det at de nye sveller noget mindre end de gamle, gør at der ikke skal graves ret meget for at få plads til dem. Vi fik samlet i alt ca. 40 meter spor i løbet af lørdagen, og fik herved prøvet de forskellige arbejdsmetoder af. Skinnestrengene bliver på stykket byttet, så sliddet passer til spor på underlagsplader.

Igen d. 08. var der gang i sporarbejdet. Efter første ramme knækkede vores spyd på tryklufthammeren desværre, så mens Morten gav den en midlertidig reparation, måtte der arbejdes med gammeldags spigerhammer. Vi fik alligevel lavet 4 færdige rammer og lagt godt ud til den femte, så der kun mangler de sidste 4 rammer før banen igen er farbar.