Industribaneklubben

 

Bygning af personvognene C1 og C2 på Hedelands Veteranbane.
Vognene blev indsat i driften fra juni 2005.

 

Det er enestående at IBK eget værksted">

Industribaneklubben

 

Bygning af personvognene C1 og C2 på Hedelands Veteranbane.
Vognene blev indsat i driften fra juni 2005.

 

Det er enestående at IBK eget værksted, har  produceret to flotte personvogne til trafikken på veteranbanen.

Vognene er bygget op helt fra bunden, og vognen er en kopi af vores standard halvlukkede passagervogn, der oprindeligt er en åben roevogn. C1 og C2 er nu bare en halv gang længere. Vognene kommer altså til at ligne en forlænget udgave af klubbens eksisterende personvogne, men samtidig vil der ske et tiltrængt løft på komfortsiden. Begge vogne er forsynet med en buet tagkonstruktion samt en helt ny type sæder. Svajet i selve sædet er nyt og dette kombineret med brede lister i en hård træsort, kommer til at give god komfort.

 

Fra tidligere på www:

IBK har der den sidste tid været arbejdet ihærdigt på konstruktionen af rammer til 2 nye personvogne.

Planen var oprindeligt at der skulle benyttes koblinger og bogier fra gamle roevogne, men ved gennemgang af lagerbeholdningen, blev dette ændret til nyt, og i veteranverdenen er dette lig med egenproduktion.  

Rammen til den første vogn er svejset
sammen og malet. Jan, Bjarne og Carsten en frostklar dag i februar 05. Indsat er den færdige C2.

Afdelingen arbejder på de sidstre detaljer således at vognene kan indsættes i trafik søndag den 26 juni 2005, og dette skal nok nås udtaler projektlederen.

Bogierne med nye hjul er ikke klar til dette, derfor lånes bogier fra eksisterende vogne.

Se endvidere bogieproduktion.

C1 og C2 blev klar til nævnte dato og har været en del af driftsmateriellet siden.

                             

 

 

 

 

 

 

 
 

Den nye sædekonstruktion

  
Koblingerne er også lavet fra bunden og bearbejdes her af Carsten. Juni 05.

 
 

De 2 vogne lørdag d. 2 juni 05, næsten klar til trafik.

Der lånes bogier fra vores gamle vogne, indtil produktionen af de nye er klar.
2 gange Poul arbejder på dette juni 05



 

 

 

 

Per spartler og sliber siderne