Til det sker    Nyt fra Baneafdelingen.  
rdag d. 13. kl. 14.30 kørte det første tog ud på broen og ind i Greve Kommune.
Vi har de sidste måneder af 2006 og vinteren over, arbejdet på baneforlængelsen fra Fem Ege station mod broen. Lørdag d. 6. januar har vi lagt de sidste rammer spor. Skinnerne på rammen tættest på broen, er svejset på stålsveller og er med tvangsskinner, da asfalt- og ridesti skal føres over sporet. Det har været nødvendigt at skrue skinnestumperne på brofæstet af, da der er blevet svejset et par forlængerstykker på, så kabalen gik op og der kunne laskes sammen med broen, der går henover Tune landevej / Vindingevej. Tilslutningen kommer til at betyde, at vores bane krydser kommunegrænsen mellem Høje Tåstrup og Greve Kommuner, og Greve har langt om længe fået tog på det stykke jernbane, der har ligget i broen i knap 20 år og ventet på at blive brugt.
       
Se mange billeder af arbejdet længere nede på siden          

Så er der ikke mere spor at køre på, men vi fortsætter ca. 50 meter endnu for at få arbejdet omkring stierne færdigt. Herefter kommer vi til at vente til de større jordarbejder, der skal til for at forme den fremtidige trace modsat vinterrasserne. Det bliver en flot strækning.

Et nyt syn også for bilisterne.
Mange dyttede og vinkede da de så toget.

TH. M12 på vej mod det for dagen improviserede "bånd".

 

Se video fra begivenheden.

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

   

Mens der bakses på broen, understoppes strækningen op mod overskæringen. I baggrunden anes sporskiftet før Fem Ege.

Vores uundværlige ballaststoppemaskine i aktion.

Der arbejdes med overgangsstykket og boltene der skal holde det fast til fundamentet.
 

 

Rammen med stålsvellerne, den der skal asfalt omkring, trækkes på plads med Pouls minigraver.

Overgangsskinnerne på brofæstet. Der er fræset et stykke ud af skinnerne som passer til skinnen i broen. Derved kan broen udvide sig i varmen, uden at påvirke sporet på begge sider.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrik banker spiger i med tryklufthammeren.

 

 

 

Rammen skulle have været trukket ud over enden af deployerne, men det gik ikke lige efter planen.

Arbejdsholdet tager en velfortjent kaffepause m. brød en lørdag i november.

Der bores nye huller til laskeboltene efter at den ene skinne er tilpasset.

 

En velfortjent pause.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sent lørdag d. 6 januar var rammerne på plads, og de sidste justeringer og samling lader vente på sig til lørdag !

Oppe: Sidst på året, efter en dejlig solskinsdag, kunne vi skrive 36 meter igen.

Nede: Den nye strækning set fra overskæringen før broen. Man kan ane sporsikftet på Fem Ege station.