Lørdag d.
13. kl. 14.30 kørte det første tog
ud på broen og ind i Greve Kommune.
Vi
har de sidste måneder af 2006 og vinteren over, arbejdet på baneforlængelsen
fra Fem Ege station mod broen. Lørdag
d. 6. januar har vi lagt de sidste rammer spor. Skinnerne på rammen tættest på broen,
er svejset på stålsveller og
er med tvangsskinner, da asfalt- og ridesti skal føres over sporet. Det har
været nødvendigt at skrue skinnestumperne på brofæstet af, da der er
blevet
svejset et par forlængerstykker på, så kabalen gik op og der kunne
laskes sammen med broen, der går henover Tune landevej / Vindingevej.
Tilslutningen kommer til at betyde, at vores bane krydser kommunegrænsen
mellem Høje Tåstrup og Greve Kommuner, og Greve har langt om længe fået tog
på det stykke jernbane, der har ligget i broen i knap 20 år og ventet på
at blive brugt.
|
|
|
|
|
|
Mens der bakses på broen,
understoppes strækningen op mod overskæringen. I baggrunden anes
sporskiftet før Fem Ege. |
Vores uundværlige
ballaststoppemaskine i aktion. |
Der arbejdes med overgangsstykket og
boltene der skal holde det fast til fundamentet.
|
|
|
Rammen med stålsvellerne, den der skal asfalt omkring, trækkes på plads
med Pouls minigraver.
Overgangsskinnerne på brofæstet. Der er fræset et stykke ud af skinnerne
som passer til skinnen i broen. Derved kan broen udvide sig i varmen,
uden at påvirke sporet på begge sider.
Henrik banker spiger i med tryklufthammeren.
|
Rammen skulle have været trukket ud over enden af deployerne, men det
gik ikke lige efter planen.
Arbejdsholdet tager en velfortjent kaffepause m. brød en lørdag i
november.
Der
bores nye huller til laskeboltene efter at den ene skinne er tilpasset.
En velfortjent
pause.
|
Sent lørdag d. 6
januar var rammerne på plads, og de sidste justeringer og samling lader
vente på sig til lørdag !
Oppe: Sidst på
året, efter en dejlig solskinsdag, kunne vi skrive 36 meter igen.
Nede: Den nye
strækning set fra overskæringen før broen. Man kan ane sporsikftet på
Fem Ege station.
|
|
|
|
|