Et af
klubbens første lokomotiver, Nakskov sukkerfabrik M24
er
færdigrestaureret og et enormt restaureringsabejde er tilendebragt. Lokomotivet,
et 4 cylindret dieselelektrisk lokomotiv, fremstår
funklende nyt, som var det netop kørt ud fra sit produktionssted: Nakskov
sukkerfabriks værksted tilbage i 1962, i lysegrå og
sort bemaling.
Lokomotivet var i første omgang klar i 2003, men efter få
køreture konstateredes overslag jævnstrømsmotoren, så
lokomotivet måtte adskilles igen. Banemotoren er omviklet og
dynamoen udvasket og omlakeret ved DSBs komponentværksted i København.Begge dele er genmonteret og M24 har kørt sine første plantog
på banen i 22 år!
Det flotte resultat august 2004.
Dieselmotoren er hovedrenoveret, mekaniske og ikke mindst
de elektriske dele adskilt og repareret, ligesom alle pladedele er blevet
sandblæst og malet.
Den nyrenoverede dieselmotor, næsten komplet
før montering.
I baggrunden anes resten af lokomotivet.
Nymalet
undervogn med gear. Til højre på pallen, anes statoren fra banemotoren.
|
|
M24 ses under rangering i Nakskov 1966. Foto JBD.
M24 indgår som erstatning for M25 i afvikling af driften, idet
M25 afventer en gennemgribende renovering.
M24 fakta:
Bygget ved Nakskov sukkerfabriks eget værksted i 1962
og kørte frem til nedlæggelse af banerne som nr. 24.
Efter nedlæggelsen i 1968 henstod lokomotivet ved ophugningsfirmaet
Petersen og Albeck i Sydhavnen, københavn sammen med de øvrige
lokomotiver fra banerne omkring Nakskov sukkerfabrik.
Ihærdige IBK medlemmer samlede, bl.a. ved hælp af andelstegning på helt
ned til 2 kroners andele, de 4.500 kr. sammen som lokomotivet kostede.
D. 28 april 1976 forestår Sjællandske Ingeniør regiment transporten fra
Sydhavn og M24 ankommer til Hedehusgården. Efter et eftersyn, benyttes
lokomotivet til banekolonnens tog.
En vinter nogle år senere frostsprænger motoren, og maskinen hensættes,
afventende bedre tider og værkstedsforhold.
Efter remisen er bygget, påbegynder nogle medlemmer adskillelsen, men
reparationen opgives. I 2003, efter mere end 20 år ude af drift, kommer M24 på arbejdsprogrammet og
restaureringen gennemføres ned til mindste detalje. M24 benyttes fra 2005
i den daglige drift, til
fremførsel af plan- og særtog.
|
|
|