Nyt fra Maskinafdelingen #47-09 9/11-09
Denne aften kom jo desværre til at stå i oprydningens tegn – lige som lørdagen, der også var gået med at rette op på ødelæggelserne efter ukendte gerningsmænd fredag aften blandt meget mere havde overmalet den nymalede 260 med dyr metallak flere steder; ligesom de nymalede bogier var malet grønne
Nyt fra Maskinafdelingen #46-09 31/10 og 2/11-09
Det er ikke altid, at vi når meget blot fordi der er mange fremmødte… 12 var tallet. Før der gik hygge i afdelingen, så nåede Mogens og Carsten at udtage den defekte rude på M23 og bore huller til håndtagene på 260. Desværre var boltene for korte og så nedlagde
Nyt fra Maskinafdelingen #45-09 26/10-09
Denne mandag havde eftermiddagsholdet, bestående af Ole, Bo og Simon fået færdigbearbejdet emnerne til den mangenot, der skal anvendes til sammenkoblingen mellem gearkasse og motor på M23. Bo fik endda krympet akselen på, så nu mangler blot en svejsning i bunden, samt en hærdning af selve mangenoten. Ole drejede også
Nyt fra Maskinafdelingen #44-09 19/10-09
Da byggeriet efterhånden er ved at være færdigt, så bliver værkstederne igen bemandet. Der er jo også nok at tage fat på: Jan fik skåret endnu mere af motoren til D13 med vinkelsliber. Nu skal vi snart se om der er plads i mellem rammen. Jeg fortsatte malearbejdet på C260
Nyt fra Maskin- og bygningsafdelingen #43-09 12/10-09
Carsten og jeg drog på inspektion til byggepladsen, hvor der stadig blev arbejdet. Endegavlene, den ene langside og taget er færdigt – på nær et par plader, der mangler pga. fejl i overfladebelægningen – og lyspladerne øverst. Christian havde været ude det meste af dagen og give en hånd med
Nyt fra maskinafdelingen ##36-09 7/9-09
Carsten og Mogens fik færdigsamlet de to bogier i onsdags. De står flot nymalede og snart klar til at komme under en vogn. Per Børge fik bl.a. skiftet et par skruer på 260 bænke, mens Christian og jeg sleb vognen færdig. Bagefter fik vi malet alle sæderne en 1. gang
Nyt fra maskinafdelingen #35-09 31/8-09
Carsten fik heldigvis rettet op på mit forkerte gæt; det var M32 der lagde reservedele til renoveringen af gearkassen til D13. Se billedet af udtagningen på Smalspor.dk Lars fik fremstillet ”mangenot-omsætteren-konverter/ adapteren” til gearkassen og Carsten fik samlet den færdig og renset de brugbare dele fra den udtagne gearkasse til
Nyt fra maskinafdelingen #34-09 25/8-09
De to sidste hjulsæt blev færdiggjort i lørdags, gearkassen fra M20? blev udtaget nede på oplagspladsen ved Brandhøj for at bruge mangenoten til D13. Carsten forsatte med at adskille og rense delene, for at se,hvad der kan genanvendes. Gearkassen er hårdt mærket efter de mange år henstand, men flere dele
Nyt fra maskinafdelingen #33-09 17/8-09
Da regnen stod ned i tove, var det tid til indendørs sysler! Carsten og Lars hyggede sig ved varmen fra ilden under hjulene og fik ved samme lejlighed færdiggjort 2 hjulsæt. Akslerne gik heldigvis glat i, nok fordi Lars grundigt målte udvidelsen af hjulene før samlingen. En aksel-ende konstateredes
Nyt fra maskinafdelingen #32-09 10/8-09
260 blev trukket udendørs, hvor jeg påbegyndte slibearbejdet af vognen, så vi kan få den malet og klarmeldt til driften. Bjarnes skabelon i træ, blev af Morten, Bjarne og en skærebrænder til det stykke jern, der skal bruges til forstærkningen af gearkasse-ophænget. Simon fik nedtaget det meste af modelbaneanlægget, der
Nyt fra maskinafdelingen #29-09 20/7-09
Bogieprojektet er nu så langt, at 2 sæt snart kan samles helt; to rammer er malet og der er krympet hjul på aksler til fire hjulsæt. Carsten tilpassede og svejste styr til fjedrene på lejekasserne, mens jeg fik renset og malet de færdige hjulsæt med ”Olsen-sort”; derefter fik lejekassernes bagside
Nyt fra maskinafdelingen #26-09 22/6-09
Carsten, Lars og Simon rangerede før aftensmaden, således at klubbens første personvogn nu er kommet ind i værkstedet, så den kan blive malet. GM32 kom ud i vognhallen igen. Jeg fik transporteret hjulene udenfor og rustafrenset og fjernet grater på 7 hjul. Bjarne checkede med vanlig omhu vandbehandlingsanlægget og hjalp
Nyt fra maskinafdelingen #24-09 25/5-09
Carsten har eller flittigt fortsat arbejdet med svejsning af bogie-rammer, men en hasteudskiftning af bremseklodserne på M24 fik 1. prioritet, idet bremseklodserne foran var defekte og maskinen er derfor taget ud af drift. Arbejdet blev udført sammen med Lars. Ud over dette, der hurtigt blev klaret, blev en formodet utæthed
Nyt fra maskinafdelingen #20-09 27/4-09
Carsten og Lars brugte også denne mandag på stoppemaskinen og begge motorer er nu færdigmonteret. Carsten fremstillede holder til en batterikasse, samt tilsluttede ledningerne til start-motorerne. Lars fik færdigmonteret skærme og småsager og aftenen sluttede med en prøvestart af de nye Honda-motorer. De ryger og larmer noget meget mindre end
Nyt fra maskinafdelingen #19-09 20/4-09
Carsten og Lars brugte mandagen på stoppemaskinen og begge motorer er nu monteret. Der resterer montage af det elektriske med batteri, skærme og småsager. Simon hjalp som vanligt til som Runner. Bjarne fik en ny doseringspumpe til vandbehandlingsanlægget som nødhjælp af Gert, så kemikalierne kan doseres endnu mere nøjagtigt. Gert