Nyt fra maskinafdelingen #19-11 16/05:
Da oprangering til No3 er en vogn mindre end til Da7 og et par slidte hjulsæt trækker en roevogn ud af planen, så bød denne aften også på en del rangering og kørsel ud med vogne til Brh. Det stod Kenneth P., Carsten og et par ivrige knejte for. Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #18-11 09/05:
Denne aften bød på en del rangering af både vogne og lokomotiver, så driftsmateriellet står klar og i rette rækkefølge til på søndag! Mon ikke osse togene ser frem til 1. køredag? Carsten, Mogens og Sven Erik stod for dette. Imens afrensede Big Ras og jeg Storebæltsvognen for rust på
Nyt fra maskinafdelingen #46-10 20/11 (lørdag):
Da Redacteuren ikke kunne møde som vanligt på en mandag, så blev det til en arbejdslørdag i stedet: Denne dag skulle bruges til at få malet det sidste på både C210 og C411, så de kan nå at være godt tørre til juletogsdriften. De nye sædelister i C210 fik en
Nyt fra maskinafdelingen #45-10 15/11:
Carsten svejser lapper i motorhjælmen til D13 Dagholdet, bestående af Jørgen og Carsten fik næsten monteret alle siddelisterne, så C210 nu har flotte, nye bænke – der skal males en gang mere. Aftenholdet tog over og Christian fik først ryddet donkraftene væk og så afvasket de udvendige gavle på både C210
Nyt fra maskinafdelingen #43-10 01/11:
Lars og Christian justerede fjederstropperne ind på Da7, hvilket kræver flere ture op og ned med kaffemøllerne – men som sidst på aftenen landede helt på egne hjul og fjedre. Erik fik malet 2. gang grønt på C411, mens 3 hold samtidigt arbejdede i C210; Jørgen målte op og tilpassede
Nyt fra maskinafdelingen #42-10 25/10:
Christian og jeg startede aftenen tidligt med at male sæderne 2. gang i C411, derefter fik siderne 1. gang grøn og kantlisterne sort. Carsten flyttede og genmonterede bænkebenene i C210, så de er klar til sædelisterne, som Jørgen og Jan fik kørt gennem afretteren. Jørgen er nu ved at rette
Nyt fra maskinafdelingen #41-10 18/10:
Bo, Lars og Carsten har arbejdet videre med Da7 og er nu i gang med indjusteringen af akseltryk fra fjedrene, så presset på alle aksler bliver ensartet. I den forbindelse blev et par af vippe-skiverne udskiftet, idet de gamle var temmelig slidte. Hele Klien-Liendnersystemet er nu fuldt genmonteret og alle
Nyt fra maskinafdelingen #40-10 11/10:
C411 stod for tur og blev trukket udenfor i den sidste aftensol for en grundig afslibning, som Christian og jeg stod for. Den sidste slibning foregik dog i mørke med håndlamper… Herefter rengøring, afdækning og maling af de første par bænke. Christian fik også malet fodplader og andre dele til
Nyt fra maskinafdelingen #21-10 3/5:
Sidst var det vognene, der blev gjort klar til driften; denne mandag stod M24 for tur. Carsten, Jan Per Børge og Leif fik efterset motor, kompressor – og bremserne. De skal skiftes inden søndagen, hvor det jo går løs med plantogene igen! Vi fik også vasket og pudset lokomotivet, så
Nyt fra maskinafdelingen #18-10 12/04:
Mogens og Carsten havde meget af dagen arbejdet videre med ombygningen af C210 og fortsatte med fremstillingen af afstandsholdere sammen med Sven Erik. Jan og Per Børge skar pladestykker ud til erstatning for de rustne dele på motorhuset og Jan fik sandblæst luftfilter-delene, som jeg siden fik grundet. Christian og
Nyt fra maskinafdelingen #17-10 05/04:
Flere friske medlemmer har tilbragt et par gode, produktive dage i Påskedagene – jeg selv havde dog valgt at rejse lidt væk… Et oprydningshold (Bo og Christian?!) havde ryddet op i maskinværkstedet, så det fremstod helt ”ubrugt” – flot! Lars og Kenneth har været meget flittige med facilitetsforbedringen, så den
Nyt fra maskinafdelingen #16-10 22/03:
Ombygningen af C210 blev påbegyndt sidste mandag og lørdag skete mere. Der fik vi kørt materialerne ind og adskilt de yderste gulvplanker. Mogens og Carsten fortsatte mandag eftermiddag på fremstillingen af de små fittings som gevind og beslag og på montagen af de første RHS-rør. Sven Erik og Carsten fortsatte
Nyt fra maskinafdelingen #15-10 08/03:
Mogens og Carsten havde brugt eftermiddagen på at måle op til ombygningen af vogn C210. Den skal udstyres med tag efter samme skabelon som C379. Derefter blev opgaven med at adskille vognsider og gangbrædder påbegyndt. Efterfølgende fortsatte Carsten, Sven Erik og mig opgaven, som blev færdig til aftenens slutning. Bjarne
Mafd-nyt, lørdagsudgaven 13/3-10′ – nu i blogform
Lørdagens fine vejr lokkede 7 fra mafd til Hhg. Dagen startede ud med en lettere motions-opgave, idet motorhuset til D13 hentedes ned, fra pallereol ovre i vognhallen, – hvilket lod sig gøre via et par gangbrædder og 4 mand. Efterfølgende flyttedes motorhuset til værkstedsremisen, og Per Børge og Jan fortsatte
Nyt fra Maskinafdelingen 16/11-09
Lørdagsfolket fik bl.a. skiftet hjulsættene på DV1 ud til nogen med bredere flanger, etableret en opstilling ved D13 til nedsænkning af motoren, monteret håndtag og malet nummer 260 færdig- en gang til… Så mandagen startede med at værkstedet blev næsten helt tømt for materiel, så DV1 kunne komme ind og