Nyt fra maskinafdelingen #21-13 29/07:
De defekte topstykker inspiceres og forslag til reparation drøftes I løbet af ugen er der arbejdet videre med renoveringen af topstykkerne på M25 – men uden det fornødne held. Der er fortsat utætheder i de renoverede enheder. Der skal nu søges efter nye dele eller andre metoder. På Da7 afvaskede
Nyt fra maskinafdelingen #20-13 22/07:
Slagleklipperstolesædeholder-maling En varm sommerdag. Så varm at man ikke kunne male videre på Banevognen, da den var skoldhed… I stedet fik jeg afrenset og grundet ændringerne på slagleklipperens stol og det nye operatørsæde. Malerholdet Martin og Mads fortsatte med afslibningen af Banevognens skyggeside og jeg rengjorde taget. Da kom Stefan fra
Nyt fra maskinafdelingen #19-13 15/07: DIEMA lokomotiv ankommet!
M30 – DIEMA type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 Så oprandt endelig den dag hvor vores nye lokomotiv ankom til Hedehusgården. Det har været en lang og bulet vej, som er en helt artikel værdig. I korte træk, så er det nys ankomne et 6 tons DIEMA-dieselhydraulisk lokomotiv (type DFL 60/1.2
Nyt fra maskinafdelingen #17-12 30/04:
Stemning foran værkstedet Vejledning i 21 graders brændstofpumpejustering Onsdagsholdet har fået tilpasset sidepladerne til slageklipperens motorhus og Svend har fået drejet endnu flere hjul af. Bo og Svend fortsatte på mandagens daghold med at klargøre Da7, mens Carsten har fået finjusteret brændstofpumpen på M24-motoren på efter de anvisninger vores eksterne
Nyt fra maskinafdelingen #15-12 16/04:
Erik maler i lørdagsforårssolen Nymalet LM9. Vi glæder os til at GM32 bliver lige så flot! I lørdags, hvor forårssolen skinnede, fik Erik og jeg slebet og malet hele LM9 hvid. Denne aften fortsatte jeg arbejdet med mere hvid maling på udvalgte steder og sluttede af med at give gangbrædderne
Nyt fra maskinafdelingen #14-12 09/04:
Lejekasserne løsnes fra boltene Da Bafd snart er klar med graven til skydebroen, så gik Lars og Carsten denne aften i gang med at afmontere hjulsættene fra den rustne bro, så delene kan blive renoveret. Jeg hentede M12 og gravemaskinen, med hvilken Lars hurtigt og let fik de tunge dele
Nyt fra maskinafdelingen #13-12 02/04:
Pladerne til slagleklipperens motorhus ligger nu grundmalede. Carsten arbejdede videre på rammen til GM32, men så var gearskiftet til magnetboremaskinen knækket og Lars gik flux i gang med at dreje en ny skiftestang, mens Carsten rensede og efterså gearkassen. Jørgen havde i onsdags udskiftet de mest medtagne brædder og flyttet
Nyt fra maskinafdelingen #32-11 29/08:
Carsten arbejdede videre på montage af kontralodder på slagleklipperen. Der bliver plads til ca. 12 lodder af 40 kg. Så skal det testes om det er tilstrækkeligt. Per og Jan færdiggjorde skift af kontakter til starter og så på, hvad der evt. skal skiftes af ledninger. Så gik Per til
Nyt fra maskinafdelingen #29-11 01/08:
Bjarne og Per fik monteret en fast lader i D13 for tilslutning til fremmednet. Så klarer den sig nok, trods den svage generator. Kabeltrækningen var ikke helt ukompliceret, så det tog en aften. Jan fik svejset og malet forhjulets akselstyr. Jeg fik atter afprøvet bemalingsoplæg til fladvognen. Steffen kom forbi
Nyt fra maskinafdelingen #27-11 18/07:
Carsten og Anders arbejde videre med den sidste af akslerne til M24. De store gevind er blevet rettet op, såvel som et par af boltene er renoveret. De venter nu på nye rullelejer, idet 4 ud af 6 lejer er rust-ramte. Der er derfor bestil nye hjem. Bo er blevet
Nyt fra maskinafdelingen #25-11 04/07:
Bjarne, Jan og Per Børge finjusterer for tiden detaljerne på D13 og denne aften hjalp Kenneth P også til med at topgejle kareten, som blev poleret og fik ruderne pudset. Jan og Kenneth A forsøgte en reparation af kompressoren, hvor et relæ tilsyneladende ikke fungerer længere. Carsten havde Anders med og
Nyt fra maskinafdelingen #24-11 27/06:
Den nye, flotte kulgård Passagerkabinens luksusforhold det flotte instrumentbord i D13 Måske var det det gode vejr, der gav en stille aften på værkstederne. Bo arbejdede med vedligehold på No 3 og Carsten afrensede lejer på M24 og Per Børge arbejdede med småsager på D13, herunder en loftlampe til førerrummet. Jeg
Nyt fra maskinafdelingen #22-11 06/06:
færdigt arbejde! Bjarne, Jan og Per fortsatte på D13 med alle detaljerne, herunder test af kabinelys… det fungerede! Jan fremstillede dækpladen til indersiden bag baglygten, Per lukkede panelet af og Bjarne tilpassede sammen med Carsten den ene låge til motorhuset. Inden da havde Jørgen og Carsten arbejdet på den nye
Nyt fra maskinafdelingen #21-11 30/05:
Jan og Per fortsatte på D13 med at trække kabler og forbinde dem bag på instrumentpanelet, samt få de sidste lister på plads. Carsten er ved at tilpasse en ny fjederplade ved at fræse en plade fra en normalsporsfjeder ned til rette mål. Efter at Lars har færdiggjort hjulsættene fra
Nyt fra maskinafdelingen #20-11 23/05:
D13 Sidste forrude monteres Onsdagsholdet har fået arbejdet flittigt på D13; lærredstaget er nu malet 3 gange, men suger stadig. Bænkene er snart monteret, messinghåndtagene ved dørene er sat på og listerne rundt alle vinduer er ved at finde deres gamle plads. Bjarne og Jan fortsatte med dette og fik