Torsdagsbilledet #198
I øjeblikket er der fuld fart på arbejdet med at klargøre personvognene til sommerens kørsler. Det er en årligt tilbagevendende proces. Nogle år er opgaven dog mere omfattende end andre. I foråret 2009 var en af de sidste åbne vogne i brun udgave ved at blive gjort grøn. Leif har
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:
Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.
Torsdagsbilledet #75
Sommerkørslen 2016 står snart foran sin afslutning. For 20 år siden kørte vi også tog hele sommeren, men meget så anderledes ud. Bare se billedet nedenfor. M 25 rangerer en personvognsstamme ud fra vognhalsbanegården med kurs mod perronsporene på Hedehusgård station. På forreste vogn i kørselsretningen holder togføreren et vågent
Nyt fra maskinafdelingen #27-15 10/08:
Da7 får da sine 15 min. berømmelse 🙂 KFAK Fototur til Hedeland: Mød naturen – fra grus til gavn Aug 10 @ 18:30 – 22:00 Hedeland Naturpark er i dag på 1500 ha, og er anlagt oven på gamle grusgrave fra 60’erne.Naturparken rummer også aktiviteter som veteranjernbane, minijernbane, vinmarker, ridebaner,
Nyt fra maskinafdelingen #26-15 03/08:
M24 ude af stand til at køre ved egen kraft – igen… ØV! Så kollapsede brændstofpumpen på M24 igen! Det kostede en aflyst tur og afhentning af toget med M23 – og et endda på årets indtil videre travleste søndag. Aftenstemning… Kølevand pisser ud. Man kan ikke få pumpen af
Nyt fra maskinafdelingen #25-15 20/07:
Poul og Carsten er nu ved at rigge M24 reservemotoren ned. så den kan blive konserveret og klar til brug engang forhåbentlig lang ude i fremtiden. Det kan være at det en dag bliver en opgave for Benjamin og Otto. I dag var opgaven i stedet maling og sandblæsning. Sidst
Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:
Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til
Nyt fra maskinafdelingen #33-14 25/8:
Den 230 kg tunge klods placeres under boret Sprængt dæk efter tung last Huller mellem puffer og mellemplade udmåles 23 mm huller bores – og næste bor slibes op Mads lægger sidste hånd på 1684 Klar. De hvide markeringer er ikke malet. De giver lidt patina… Onsdagsholdet har ordentlig fået
Nyt fra maskinafdelingen #32-14 18/8:
Det meste af vores aften gik med oprydning efter den hyggelige Grill-aften lørdag. Ofte er det søndagsfolket, der slæber borde på plads – men denne søndag regnede det hele dagen, så de var lovlig undskyldt. Imponerende nok afholdt det vedvarende regnvejr ikke folk fra at komme og køre med på
Nyt fra maskinafdelingen #31-14 11/8:
M24 får fjernet endnu en unode 🙂 de afdrejede bolte ved blindakselens kontralod På søndagens plandag opdagede Finn at blindakslens kontralod på M24 stødte på monteringsboltene til akselophænget. Carsten og Lars fik det demonteret og afdrejet 2 mm af boltene, så slaget nu kører gnidningsfrit rundt. Jan og Bjarne efterspændte
Nyt fra maskinafdelingen #30-14 4/8:
Redacteuren på Drässincykling vid Björnstorp Vikaren udeblev sidste mandag, hvor jeg holdt fri med lidt skinnecykling i Sverige, men det betød vist ikke så meget, da de fremmødte holdt varmefri; der var 35 grader i værkstedet så det blev Slyngelkrogen i stedet… 1684 påføres trætjære indvendigt Denne aften fik jeg
Nyt fra maskinafdelingen #29-14 21/7:
På M24 blev en lille utæthed fra tanken udbedret, hvorefter Bjarne og Jan gik i gang med reservemotoren til M24. Her blev topstykkerne adskilt og gennemgået. Det ser også ud til at stemplerne nu er løsnet, men stadig er der rust her og der. Fejlmelding på utæt slange udbedres ventiler
Nyt fra maskinafdelingen #23-13 26/08:
Efter en hyggelig, men lidt stille sommerferieperiode, så ser det ud til at værkstedet igen er kommet i omdrejninger; Mads og jeg fik først malet banevognens sider færdig, så der nu kun resterer finish med sort på sider og håndtag. Siden gik vi i gang med afrensning af M25, så
Nyt fra maskinafdelingen #22-13 05/08:
En dejlig aften, hvor der blev drukket kaffe i ”haven” og sludret om lokomotivet ”Odin” og tilliggende. Der blev fejlsøgt på laderen i Da7 – der blev temmelig varm. Peter fik beskåret bag lokomotiverne på stationen og jeg fik malet videre på Banevognen, så det ser ud til at ”naboerne” er