Nyt fra Bafd 5-1-2013
I går fik et talstærkt hold arbejdet videre i vognhallen på Brandhøj. Arbejdsopgaven bestod i ilægning af skydebroen. Først byggede vi en 6m sporsektion i skydebrograven med den usædvanlige sporvidde 1545 mm. Herefter hejste vi skydebroen på plads med Salta gravemaskinen, men måtte konstatere at skinnerne på selve skydebroen ramte betonkanten
Nyt fra Bafd 29-12-2012
Dagen begyndte så at sige ikke så godt, da både Lars og Kenneth var fraværende. Den ene med influenza, og den anden med en ”syg” bil der krævede øjeblikkelig handling på nærmeste værksted. Vi valgte derfor ikke at tage gravemaskinen med til vognhallen, hvor det var planen at komme videre
Nyt fra Bafd 22-12-2012
Inden juleriet for alvor satte ind, fik vi genoptaget arbejdet ved vognhallen på Branhøj. Arbejdet havde ligget stille et par måneder pga. svelleudskiftning på Sletten samt den efterfølgende juletrafik og snerydning. Dagens arbejde bestod i forberedelser til lægning af sporet i skydebrograven. Som underlag til dette spor bruger vi nogle af de azobesveller,
Nyt fra Bafd 10-11-2012
Efter den store succes med svelleudskiftningen forrige lørdag var fremmødet i lørdags noget begrænset. Da der desuden skulle afholdes Maskinafdelingsmøde midt på dagen, valgte vi at arbejde videre på Brandhøj. I løbet af dagen fik vi gravet sporkassen ud til det meste af det kommende spor 108, som fører direkte
Nyt fra Bafd 6-10-2012
Lørdag fik vi endelig samlet det sidste af sporskiftet på Brandhøj. Der er nu bygget 5 sporskifter foran vognhallen, og så skal der ikke bygges yderligere. Denne sidste sporskiftebyggedag brugte vi på retning og tilpasning af tungerne, fremstilling og montage af diverse underlagsplader samt montage af en trækbuk. Om et
Nyt fra Bafd 22-9-2012
Med højt humør kørte vi lørdag formiddag ned mod vognhallen på Brandhøj. En kraftig regnbyge kølede hurtigt arbejdsholdet af, men vi lod os ikke slå ud af dette og rykkede hurtigt det planlagte arbejde indendørs. Claus og Mads tog sig af lidt betonudstøbning i forbindelse med skydebrograven mens Finn, Lars,
Nyt fra Bafd 15-9-2012
Efterårsvejret viste sig fra sin gode side, da vi lørdag arbejdede på sporene foran vognhallen på Brandhøj. Hvis det fortsætter sådan, skal vi nok nå langt i løbet af de kommende par måneder. Lørdagens arbejde bestod i bygning af det sidste sporskifte foran vognhallen. Det er en omstændig proces, men vi fik tildannet
Nyt fra Baneafdelingen 12-5-2005 Lørdag var der særtog på banen, og det blev udnyttet til transport i forbindelse med det årlige strækningseftersyn, hvor banen bogstavligt talt gåes igennem fra den ene ende til den anden. Undervejs bliver der kigget efter behov for svelleudskiftning, efterspænding af laskebolte, oprydning mv. Eftersynet faldt
Nyt fra Bafd 12. november
Lørdag fortsatte vi arbejdet på Brandhøj med at afforskalle fra onsdagens støbning. Belært af forrige støbning var der denne gang blevet lagt grus ud i sporrillen inden betongulvet blev støbt. Dette tiltag og en til lejligheden indlånt borehammer gjorde hovedparten af arbejdet med at rense hærdnet beton ud af sporrillen til
Støbning, 2′ del af vognhal
Dagen startede ud kl. 8, med et taltstærkt hold på 7 mand. Betonnen ankom lidt over kl.9, og 2′ del af støbning blev denne gang ligeledes gennemført af 2 omgange, med anvendelse af godt 11’5 m3 beton. Kl 13 var status som af billederne fremgående. Det viste sig at være
Nyt fra Baneafdelingen 24-9-2011 I lørdags fik vi efter mange års tilløb afprøvet slagleklipperen på bevokningen langs med banen. Prøvekørslen foreløb uden nævneværdige problemer og slagleklipperen ryddede et 1,2 m bredt bælte langs med sporet med en hastighed på 1-2 km/t. Den rydder selv mindre træer og efterlader et pænt
Nyt fra maskinafdelingen #22-11 06/06:
færdigt arbejde! Bjarne, Jan og Per fortsatte på D13 med alle detaljerne, herunder test af kabinelys… det fungerede! Jan fremstillede dækpladen til indersiden bag baglygten, Per lukkede panelet af og Bjarne tilpassede sammen med Carsten den ene låge til motorhuset. Inden da havde Jørgen og Carsten arbejdet på den nye