Torsdagsbilledet #207
Dagens Torsdagsbilleder #207 er fra årene før vi går i gang med bygning af opbevaringshallen på Brandhøj. 6. september 2009 – årets sidste plantog passerer forbi en snart ryddet byggeplads! Vi havde længe døjet med manglende indendørs plads til vores lokomotiver, som derfor stod udenfor og rustede. Så endelig får
Torsdagsbilledet #196
Ugens torsdagsbillede er 10 år og et par måneder gammelt. Det viser et arbejdshold i færd med at etablere fundament for vores opbevaringshal. Renden er gravet og nu stabler holdet fundablokke. Pallerne med blokkene er leveret i midten af byggefeltet så der er let adgang til dem. Brandhøj Station set
Nyt fra Bafd. 10-2-2018
På en kold lørdag med frost i jorden var der ikke mulighed for svelleudskiftning. I stedet tog vi til Brandhøj og arbejdede på flere fronter. Vi arbejdede i to hold. Et hold tog sig af læsning af resterne af en bunke nøddesten og et andet hold lokaliserede tipvognsunderdele og skinner
Nyt fra Bafd og Mafd 22/7:
Storebæltsvognen i fuld bemaling ude i solskinsvejret. Skabelonerne er skabt efter studie af de forskellige lokomotiver og vogne, der kørte ved byggeriet af tunnelen under Bæltet. Der var et utal af variationer, som nu er vist i udvalg her. 47-24 i dens oprindelige miljø og med en noget slidt bemaling.
Nyt fra bafd. 13-05-17
Sidste lørdag skiftede vi et par sveller i et af sporskifterne på Hedehusgården station. Denne lørdag var der igen fokus på sporskifter og på at lave skillevæg i vognhallen. Mens de forskellige arbejdshold startede op, blev banechefen kørt til Fem Ege, hvor han begyndte sin årlige strækningsvandring mhp. at tjekke
Nyt fra banen og værkstedet 22/4-17
Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret. T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den
Nyt fra bafd. 25-02-2017
På en lørdag hvor vejret skiftede fra smuk sol og snedækkede spor til regn, rusk og pløre fik vi alligevel udrettet en del i baneafdelingen. Kenneth og Steffen kørte i pendulfart med bil og trailer til en velgører, der havde betænkt os med et fint 4 x 12 m telt,
Efterårstog – Tirsdag 18. oktober
Dagen startede lidt gråt og regnen smånussede lidt ned. Forventningerne til antal besøgende på sådan en tirsdag i efterårsferien det første år siden 2008, hvor vi kører U42-tog kan ikke være høje. Så vi var da helt glade da et par bedsteforældre var mødt frem med deres barnebarn 15 min
Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:
Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har
Særtog med Damptromleklubben 25/9-16
På en herlig, solbeskinnet efterårsdag havde vi aftalt et særtog med vores venner fra Damptromleklubben. De ville gerne se vores bane, værksteder og vognhaller. Et damptog blev derfor arrangeret og vi fik vist det hele frem. Jeg tror at alle var imponerede over vores bane og faciliteter og vi havde
Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:
M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et
Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:
Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så
Nyt fra maskinafdelingen #20-16 13/06:
Klar til en prøvestart. Se filmen herunder > De mange forberedelser til prøvestart af M25´s nu samlede motor kulminerede denne aften. Først skulle holdet igennem de indledende øvelser, der bl.a. består i udluftning af motoren, sikre flow til kølevand og brændstof, samt batteri til starteren. Derefter kom
Nyt fra Bafd 09-01-2016
Lørdag lå sneen stadigvæk i Hedeland så vi besluttede at fortsætte sidste weekends arbejde med at forbedre publikumsområdet i vognhallen på Hedehusgården. Vi fik lagt bræddegulv i det spor hvor Assens nr. 3 og Else i mange år har været hensat, og der blev fyldt op med nøddesten mellem sporene.
Nyt fra baneafdelingen 15-5-2015
Et lille hold fra baneafdelingen benyttede en fridag til at ordne forskellige opgaver på Brandhøj station. Det nyligt understoppede spor 2 blev siderettet og er nu klar til trafikstarten søndag. Ellers brugtes resten af dagen, der bød på fantastisk vejr, til flytning af materiel. Flere klenodier fra vores samling blev