Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:
M25: Motorhus slebet og grundet. Kenneth og Poul fik i onsdags gennemgået vognene i motorstammen, der har glidelejer og derfor kræver en del arbejde med adskillelse og smøring af disse. De var derfor klar til første plandag i søndags. Maskinchefen fik denne aften bl.a. færdiggjort papirarbejdet. Vi andre fik fuget
Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:
Kenneth var kommet i god tid for at gennemføre det årlige hovedeftersyn af alle vognene. Ærgerligt var det derfor at LM9 skulle afspore lige udenfor værkstedet på det sted, der allerede i forvejen var udset til næste sporarbejde. Kenneth og Carsten fik den dog på sporet med et par ”Andefødder”
Nyt fra maskinafdelingen #12-13 29/04:
Nogen af pladedelene til kedelindækningen på Vildmosen På dagholdet havde Bo færdiggjort pladerne til inddækningen til Vildmosen og malet delene. Fra Per har klubben modtaget en hel reol med mindre størrelser maskinskruer i både metrisk og tommer. Mads, Carsten og jeg fik monteret reol og skuffer oppe på loftet, så
Nyt fra maskinafdelingen #43-12 19/11:
Per kom med et nyt, flot buet og bukket tag til M15, som vi fik læsset af. Det er udført ude i byen, for så fin en valse har vi ikke. Kølerstativet blev også malet, mens Jan fik sandblæst luftfilteret. Perfekt buet, så det passer til den gamle tagramme
Nyt fra maskinafdelingen #28-12 30/07:
Med endnu et indbrud i brændstofdepotet, så startede aftenen ikke så godt. Udbyttet blev dog magert; en tom Jerrycan… Efter sikring af dørene, fortsattes aftenen med oprydning, lidt planlægning og for Maskinchefens vedkommende med ”kontorarbejde”. Der er nu en ny logbog til vognene, hvor evt. bemærkninger til materiellet kan noteres.
Nyt fra maskinafdelingen #19-12 14/5:
Tilpasning af sideplade Dagens arbejde beundres Rangering med færdigmalet LM9 M24, der ellers skulle trække motorstammen på årets første køredag, blæste et gløderør på særtogsturen lørdag. Carsten fik udskiftet røret og checket motoren igen – vi satser på at M24 er klar til turen næste søndag. Resten af aftenen
Nyt fra maskinafdelingen #18-12 7/5:
Aftenens første justering af motor på M24 Slagleklipper – nu i gul M24 blev kørt ud i Hedeland med dampstammen på slæb, så motoren kunne blive driftsvarm Per, Jan og Carsten justerede på motoren undervejs og da de kom hjem til Gården igen, så både lød og lugtede motoren meget bedre.
Nyt fra maskinafdelingen #19-11 16/05:
Da oprangering til No3 er en vogn mindre end til Da7 og et par slidte hjulsæt trækker en roevogn ud af planen, så bød denne aften også på en del rangering og kørsel ud med vogne til Brh. Det stod Kenneth P., Carsten og et par ivrige knejte for. Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #17-11 02/05:
Lars er nu ved ar runde det sidste af hjulene med flanger. Så skal det flangeløse hjulsæt have en afdrejning. Det bliver formodentlig lidt lettere… Kenneth P har været i gang med vogneftersyn. Dette afstedkom som vanligt en del rangering, men også afhentning af vogne ude fra hallen på Brh.
Nyt fra maskinafdelingen #39-10 04/10:
Travlhed over graven kendetegnede nok denne aften: Først fik Carsten afsluttet M23 slutjusteringen af M23 med udskiftningen af smørevægerne til lejerne. M23 er således klar til at indgår i juletrafikken som reservemaskine. M23 ud og så fik Kenneth og Poul hentet C2 ind for opsmøring af lejer mv. og efterstramning
Nyt fra maskinafdelingen #38-10 27/9:
Der sker jo også noget, trods det at redacteuren ikke er tilstede og får skrevet om det… Siden sidst er DA7 nu tættere på jorden end længe. Den hænger nu let over alle lejerne, klar til den sidste, forsigtige nedfiring. Vildmosen står til kedeludtørring. Udendørs ligger nu en af de
Nyt fra maskinafdelingen #22-10 10/5:
Efter en søndag med en stille start på driften i K10, hvor jeg havde alt for meget tid med at lægge mærke til de sorte tagstolper, stod dampstammens vogne for tur til en forårsrengøring. Stolper, sider og bænke fik en grundig afvaskning og så tager Christian gulvene på lørdag. Vi
Nyt fra maskinafdelingen #20-10 26/04:
Kenneth P. og jeg mødtes kl. 9:30 – som de første denne dag. Vi havde en travl dag foran os: Vogneftersyn. Det vigtigste er jo at få gennemgået alle vogne med glidelejer, så motorstammen blev trukket frem – efter en lille rokade, der placerer M23 bag vognene så længe den