Nyt fra maskinafdelingen #19-18 7/5:
Det hvide lokomotiv står godt til blå himmel og rød D13 – herlig aftenrangering Sæsonstarten nærmer sig med hastige skridt, så klargøring af vognene skal op i et højere gear. Carsten og jeg startede derfor tidligt med først at køre D13 og derefter at rangere det hvide lokomotiv ud i
Nyt fra maskinafdelingen #09-17 27/02:
Også denne mandag var Lars og Kenneth P allerede i gang med årets vognvedligeholdelse; turen er nu nået til motorstammens melisvogn – hvor nu også dørene glider frit og ikke længere binder. Ellers får den samme tur som de andre med kontrol af mål for slid, efterspænding over det hele
Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:
Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder. Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften. Motorholdet
Nyt fra maskinafdelingen #04-16 25/01:
Denne aften var M25-holdet arbejde at hone alle 8 cylindre med et dertil indkøbt værktøj. Det så ud til at blive et godt og jævnt resultat. Stemplerne blev også sat i drejebænket for at udstikke de øverste ringspor et par 1/10- dele til bredere stempelringe. Lars og Peter foretog vogneftersyn af
Nyt fra maskinafdelingen #21-15 01/06:
Carsten og jeg startede i gartnerafdelingen og fik slået ukrudt og græs omkring remiseområdet. Så fik jeg malet skruestikken og gav Mikkel en hånd med at rense et par bremsedele til M9, som han skulle fyldningssvejse. Mikkel arbejder på renovere disse dele, så de er helt klar når vi går
Onsdagsholdet 20/5-2015
Gamle motor fra T1 monteret på stativ, klar til afgang Fik efterset og klargjort 3907, & tiltrængt opstramning af pufferstokke, og drejet korrekte tykkelse skiver herfor, således slub heri er udlignet, mens et hold tog sig af ukrudtsbekæmpelse på alle dele af banen.Og lige her til sidst fik vi sat den
Nyt fra maskinafdelingen #20-15 18/05:
Det blev ikke aftenen hvor man kunne male banehegn! Meget regn… Jeg genoptog i stedet opgaven med at renovere en stor skruestik; sandblæsning og grunding. Peter gik i gang med eftersyn af roevogn 3907 og Lars kom senere for at tjekke det sidste. Dyserne til M24 reservemotor; er desværre fortsat
maskinafdelingen 16/5 15
Fotostop på Sølund med 411 på vej til Brandhøj Dagen begyndte med at Lars og jeg fik putte nye filtpuder i glidelejerne. Mens olien løb ind i filten blev C 411 kørt til brandhøj for opbevaring, og 3907 taget med tilbage så begge roevogne er klar til i morgen, Gm
Nyt fra maskinafdelingen #19-15 11/05:
Det nye, flotte banehegn ud mod Roskildevej. Klar til søndag! Carsten benyttede den sidste eftermiddagssol til at få skruet de sidste staver på banehegnet, som nu står smukt til på søndag. Det mangler dog en omgang rød mere, men dertil skal der en lidt bedre vejrprognose. Peter og jeg fik
Nyt fra maskinafdelingen #17-15 04/05:
Peter ser, hvad Mikkel har fundet til M9 på Brh Alle underskåle til glidelejer til inspektion og oliering Lars og piben på arbejde under vogn C827 Laserkontrolmåling. Medførte lidt ekstraarbejde. endnu en samling på en løsholt skæres til Udskiftet vandpumpe fra vandbehandlingsanlæg Forberedelserne til kørselsæsonen er i fuld gang; Bo
Nyt fra Bafd 31-1-2015
Lørdag fortsatte arbejdet med materielflytning på Brandhøj st. Dagens opgave var flytningen af M8, der med sporvidden 785 mm er bygget af Nymølle Stenindustri. Umiddelbart virkede lokomotivet noget tungere end løftekapaciteten på Salta gravemaskinen, men med Kenneth bag rattet fik vi først løftet lokomotivet af sporet og derefter trukket henover
Nyt fra maskinafdelingen #25-14 23/6:
Pinsen og arbejde andetsteds har holdt Redacteuren væk fra værkstedet siden d. 2/6. Heldigvis er der andre flittige folk, der får udrettet noget imens. Således meldte Maskinchefen 5/6: M24 har idag onsdag været ude og køre igen, Prøveturen forløb godt, der er et par utæthedder, og en luftslange der skal skiftes, Et
Nyt fra maskinafdelingen #23-14 19/5:
Rangering og portmaling i aftensolen Stemning: Sol, ryttere og rangering Retur med C260 efter hyggelig rangering på Brh – en af vores yngre lokomotivførere… et mærkeligt tog… Eftermiddagen og aftenen bød på betydeligt bedre vejr end gårsdagens… Sol havde afløst regn og jeg kunne derfor fortsætte arbejdet med at male
Nyt fra maskinafdelingen #22-14 12/5:
210 får det store eftersyn De eftersete vogne køres retur til vognhallen Kenneths ferie er slut, men med hjælp fra Mads og Peter endte aftenen til gengæld også med at vognene nu er opsmurt, efterspændt og kontrolleret i alle ender og kanter. De er derfor klar til sæsonens første plantog
Nyt fra maskinafdelingen #21-14 5/5:
LM9 får det årlige eftersyn Kenneth holder ferie og hvor er dejligere at være end under en vogn i Hedeland? Det er tid til det årlige vogneftersyn, så vi er klar til sæsonstart d. 18. maj. For at kunne få vogne ind skulle “brillen” under Da7 dog nødtørftig fastgøres, så