Nyt fra maskinafdelingen #43-10 01/11:
Lars og Christian justerede fjederstropperne ind på Da7, hvilket kræver flere ture op og ned med kaffemøllerne – men som sidst på aftenen landede helt på egne hjul og fjedre. Erik fik malet 2. gang grønt på C411, mens 3 hold samtidigt arbejdede i C210; Jørgen målte op og tilpassede
Nyt fra maskinafdelingen #42-10 25/10:
Christian og jeg startede aftenen tidligt med at male sæderne 2. gang i C411, derefter fik siderne 1. gang grøn og kantlisterne sort. Carsten flyttede og genmonterede bænkebenene i C210, så de er klar til sædelisterne, som Jørgen og Jan fik kørt gennem afretteren. Jørgen er nu ved at rette
Nyt fra maskinafdelingen #41-10 18/10:
Bo, Lars og Carsten har arbejdet videre med Da7 og er nu i gang med indjusteringen af akseltryk fra fjedrene, så presset på alle aksler bliver ensartet. I den forbindelse blev et par af vippe-skiverne udskiftet, idet de gamle var temmelig slidte. Hele Klien-Liendnersystemet er nu fuldt genmonteret og alle
Nyt fra maskinafdelingen #37-10 13/9:
Fremmødet var fint denne aften, 10 medlemmer dukkede op. En del nedsatte et udvalg om indkøb af en afretterhøvl. Jan havde fundet et fint eksemplar i Den Blaa Avis; Per Børge en ny til kampagnepris… Udvalgsmødet tiltrak flere og varede det meste af aftenen… Jeg fik dog malet lidt på
Nyt fra maskinafdelingen #34-10 23/8:
I lørdags blev tagbuerne monteret på C210 og så var der fin plads til at male tagbrædderne hvidt 1. gang. Christian, Kenneth P. og jeg fik dem alle malet og derefter fik vi gået buerne efter med en lille fejlfindingspensel. På D13 fik Bjarne, Sven Erik og Per fastspændt den
Nyt fra maskinafdelingen #33-10 16/8:
Efter en vellykket grill-aften – bortset fra de utålelige mængder regn, som medførte aflysning af det traditionelle nattog kl. 21, så var aftenens første opgave at rydde det sidste op efter festen, herunder at tænde op i grillen og spise de sidste pølser med kartoffelsalat… En bar-team fik kørt disken
Nyt fra maskinafdelingen #32-10 9/8:
Kenneth A og Lars tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Aftenens projekt blev at få ryddet op i svellestakkene og finde de brugbare sveller frem. Især Azobe-svellerne er i høj kurs til sporskifte-underlag. Der er desværre en del meget sprøde sveller imellem, som
Nyt fra maskinafdelingen #31-10 2/8:
Kenneth A, Lars, Christian (og jeg senere) tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Det blev til en del forgæves oversavning af sveller – for selv når de ser fine ud på ydersiden, så er de hule indeni. Et par gode sveller blev det
Nyt fra maskinafdelingen #30-10 11/7:
Kenneth A og Villi eksperimenterede med startmekanismen på den gule SALTA og undrede sig over, hvordan det fungerede i forhold til den røde, der betjener sig af lidt ældre teknik. En manual ønskes. Kenneth P fortsatte arbejdet med taget. Det ser allerede flot ud med buerne sat i remmene! Jan
Nyt fra maskinafdelingen #29-10 5/7:
Man skal nyde sommeren, når den nu endelig er her: Grillen blev igen tændt og efterhånden som medlemmerne dukkede op, slog de sig ned ude ved løgnebænken. Den hyggelige stund måtte dog ende med at vi nærmest deltes i to hold: et indendørs tagbyggerteam, der fortsatte arbejdet på tagbuerne og
Nyt fra maskinafdelingen #24-10 7/6:
I mens redacteuren havde været kort bortrejst, så var D13 klargjort til montage af kabinen og flyttet over under portalkranen. Denne dag havde himmelens sluser dog åbnet sig helt og en transport af kabinen fra snedkerværkstedet til remisen ville være temmelig besværlig. Jeg valgte derfor at male rammen indvendig med 2.