Nyt fra maskinafdelingen #28-14 14/7:
Hele værkstedet fremstår som havde der lige været en tornado igennem; det var Anders og Carsten der i lørdags fik oprydningstrang og derfor har ryddet op og fejet gulvet. Nydeligt arbejde! Carsten og Mads gik i gang med at adskille M30: frontbufferen skulle afmonteres, hvilket krævede det lange rør på
Nyt fra maskinafdelingen #26-14 30/6:
Det flittige Onsdagshold havde fået færdigsamlet M24 (igen) og Per Børge fik derfor afviklet et særtog med maskinen. Det kneb dog op ad bakken før Gården, men en efterfølgende justering har givet M24 kræfterne igen. Vi håber at alt går vel med plantoget søndag. Aftenens første opgave blev transport af
Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:
For at beskytte hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling, der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og Mads at
Nyt fra Bafd 01-02-2014
Så kom sneen alligevel, men heldigvis ikke mere end at vi sagtens kunne køre til Brandhøj og fortsætte med sporlægningen i hallens nordende. For en sikkerheds skyld blev gravemaskinen dog efterladt til senere afhentning. Det havde tydeligvis sneen ind gennem de lovbefalede udluftninger i taget og efterladt den flotte, hvide
Nyt fra maskinafdelingen #04-13 11/02:
Mads maler trækbomme Mogens og Carsten gik i vognhallen for at måle op til døre på C1 og C2. Mogens vil gerne udarbejde et forslag til en løsning, men har ikke ”låget” noget endnu J Mads fik malet transportbomme / trækstænger med Bafd-gul og jeg fik malet sneploven færdig med
Nyt fra onsdags Mafd. & Bafd 19/9:
På Mafd.-siden arbejdede Per Børge og Bjarne videre med topstykkerenovering for M15’s motor. Den oprindelige hovedbolt for ophæng af Bafd’s nye 4-benede “halve edderkop -understopper” – mellem ophæng og fæstet for lynskifte – var udtjent, så Ole slog gevind i ny passende bolt herfor. Samtidig fik jeg drejet nye, radius 2mm
Nyt fra maskinafdelingen #31-12 27/08
Redacteuren tilbage fra ferien… Afrensning af rampebeslag Tak til Lars, der vikarierede på Bloggen i min ferie. Denne aften fik Lars drejet et par større ruller til Storebæltsvognens forreste bogie for at få den stabiliseret bedre, når gravemaskinen arbejder fra vognen. Jeg afrensede og grundede rampebeslagene, så vi snart kan
Nyt fra maskinafdelingen #02-12 09/01:
Carsten har nu fremstillet det meste til en løfteanordning af sneplovens snude og fik denne aften fremstillet de 4 ophæng til rullerne. Den store boremaskine løste opgaven med at bore 56 mm huller. Sven er ved at dreje nye aksler, der passer til en ændret konstruktion. Per fik arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #35-11 03/10:
Jørgen, Mogens og Carsten havde på dagholdet fået Melisvognen ned i bedre arbejdshøjde og Jørgen havde derefter arbejdet med taget. Mogens og Carsten har arbejdet på en ny front til Slagleklipperen. Se Steffens indlæg fra prøveturen. På aftenskiftet fortsatte Carsten sammen med Lars på udskiftning af bremseklodserne på Da7. Bo,
Nyt fra maskinafdelingen #12-11 21/03:
Jørgen og Carsten havde på dagholdet fået bygget en midlertidig ramme, så vognkassen kan løftes af rammen på GM32. De blev desværre forhindret i at fortsætte arbejdet, fordi pallestabeleren ikke kunne holde gaflerne oppe. Dette problem har været set tidligere, men nu tog de fat få reparationen af denne
Nyt fra maskinafdelingen #09-11 28/02:
Efter lørdagens rokade og løft tog værkstedet sig noget anderledes ude denne mandag, hvor melisvogn nr. 32 nu står, hvor radialboremaskinen før befandt sig. M24 højt hævet uden hjul og D13 nu i rødmalet udgave! Carsten og Jørgen gik i gang med at adskille nr. 32, hvor gulv og
Nyt fra Mafd. & Bafd. – “kombi-edition” lørdag 7/2-2011
Lørdagens gøremål stod primært i deploy-bogierne tegn – for Storebæltsvognen;Finn, Sven-Erik og undertegnede forestod savning af vinkeljern mv. herfor, og Steffen sammensvejsede delene. Bo og jeg afmonterede højre side af Da7’s gangtøj mhp. på fremstilling af nye bøsninger og bolte herfor. Imens gik Jørgen videre med 400V-stikopsætningen, på den vestlige
Nyt fra maskinafdelingen #48-10 06/12:
Denne aftens vigtigste gøremål bestod i opgaver i forbindelse med årets juletog. Vores nytagdækkede vogn C210 var desværre kommet ud i vognhallen forkert vendt! Det betød, at sikkerhedskæden ikke kunne samles og vi måtte efterlade vognen hjemme, da drejeskiven var helt fyldt af sne. Denne aftens opgave bestod derfor i
Nyt fra maskinafdelingen #45-10 15/11:
Carsten svejser lapper i motorhjælmen til D13 Dagholdet, bestående af Jørgen og Carsten fik næsten monteret alle siddelisterne, så C210 nu har flotte, nye bænke – der skal males en gang mere. Aftenholdet tog over og Christian fik først ryddet donkraftene væk og så afvasket de udvendige gavle på både C210
Nyt fra maskinafdelingen #44-10 08/11:
Lars og Christian fortsatte med montageopgaverne på Da7 og fik monteret bundstykkerne under akselportene. Senere fik Lars, Carsten og Kenneth justeret hjulenes placering, så gangtøjet kan blive monteret. I fredags lagde Jørgen og Carsten tagpap på C210, lørdag grønt 1. gang og denne aften kunne vi så eftermale hvidt under