Nyt fra maskinafdelingen #21-18 28/5:
Den gamle tender fra Odin-lokomotivet køres til skafottet. Bare rolig. Det er en “pap-kopi” Aftenen i maskinafdelingen startede lidt senere for os der havde kørt særtoget for Lykke Marie, men andre var gået i gang med opgaverne, der denne aften var i den mere destruktive ende; ophugning af materiel. Det
Nyt fra maskinafdelingen #37-15 19/10:
Den (næsten) færdige drejeskive malet og indhegnet M25 adskilles. Jan synes det er sjovt arbejde! Otto og Peter gav en god hånd med, så drejeskiven lige fik en anden omgang Gori og dermed er klar til juletrafik og snevejr. Derefter gik Otto med på M25, hvor Bjarne og Jan fortsatte
Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)
Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler
Nyt fra maskinafdelingen #35-15 05/10:
Drejeskiven fik 2. omgang maling i mellem skinnerne og er ellers klar til at få lagt trædækket. Så drengene og jeg fik ryddet op i det gamle træ, der blev skåret op i håndterbare størrelser. Derefter gik vi i gang med afrensning og renovering af delene til det ”nye” bremsetræk
Nyt fra maskinafdelingen #33-15 21/09:
Efteråret er kommet og det er tid at gå indendørs. Mange medlemmer gjorde det i værkstederne denne aften. Jeg havde planlagt at være udendørs ved drejeskiven, men endnu en mandag kom regnvejret i vejen.. Så fik jeg ryddet det sidste læs varer på plads i boltlageret. På M15 blev der
Nyt fra maskinafdelingen #26-14 30/6:
Det flittige Onsdagshold havde fået færdigsamlet M24 (igen) og Per Børge fik derfor afviklet et særtog med maskinen. Det kneb dog op ad bakken før Gården, men en efterfølgende justering har givet M24 kræfterne igen. Vi håber at alt går vel med plantoget søndag. Aftenens første opgave blev transport af
Nyt fra maskinafdelingen #25-14 23/6:
Pinsen og arbejde andetsteds har holdt Redacteuren væk fra værkstedet siden d. 2/6. Heldigvis er der andre flittige folk, der får udrettet noget imens. Således meldte Maskinchefen 5/6: M24 har idag onsdag været ude og køre igen, Prøveturen forløb godt, der er et par utæthedder, og en luftslange der skal skiftes, Et
Nyt fra maskinafdelingen #24-14 2/6:
Jan monterer rørene til kompressoren Per tilslutter timeren Færdigmonteret timer til varmelegemet Sidste uge hold Redacteuren ferie, så han var spændt på hvor langt de flittige folk var kommet med M24. Siden sidst er både køler og motorhus blevet monteret, samt flere kabler og rør. Planen var faktisk at foretage
Nyt fra maskinafdelingen #07-13 11/03:
Håndrangering i 8 graders frost… Vi startede alle aftenen med at rokere rundt på materiellet udenfor. Spanteplanet skulle frigøres til brug for nittearbejdet på GM32´s ramme, men var optaget af motorhus og førerrum fra M15. Vi fik rangeret rundt, så planet nu står klar til at Bo og Carsten kan
Nyt fra maskinafdelingen #04-13 11/02:
Mads maler trækbomme Mogens og Carsten gik i vognhallen for at måle op til døre på C1 og C2. Mogens vil gerne udarbejde et forslag til en løsning, men har ikke ”låget” noget endnu J Mads fik malet transportbomme / trækstænger med Bafd-gul og jeg fik malet sneploven færdig med
Nyt fra maskinafdelingen #11-11 14/03:
Siden sidste mandag har Lars påbegyndt afdrejningen af det første af M24´s hjul med 32 mm! De blå spåner fylder godt op omkring drejebænken. Sammen med Kenneth blev der lagt en plan for den fortsatte afdrejning. D13 er blevet malet 2. gang og kontakter til bagdøren, samt fræsning af ledningsvej
Nyt fra Maskinafdelingen #52-09 07/12-09
Kenneth A. var første mand på posten denne aften og havde brugt tiden flot på en grundig rengøring af Damp a´, hvorefter han gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Med fint genbrug af træ fra vognhalsbyggeriet, blev skelettet til en væg rejst rundt kabinen. Villi har tidligere testet dynamoen med
Nyt fra maskinafdelingen #19-09 20/4-09
Carsten og Lars brugte mandagen på stoppemaskinen og begge motorer er nu monteret. Der resterer montage af det elektriske med batteri, skærme og småsager. Simon hjalp som vanligt til som Runner. Bjarne fik en ny doseringspumpe til vandbehandlingsanlægget som nødhjælp af Gert, så kemikalierne kan doseres endnu mere nøjagtigt. Gert
Nyt fra maskinafdelingen #17-09 6/4-09
Efter lørdagens 2 velafsluttede projekter (se den stolte hjulemand ved siden af 16 færdigdrejede, flotte hjul – Meiningen –kom an!), har Lars kastet sig over et par mindre drejeopgaver, bl.a. at dreje bøsninger til de nye stoppemotorer og en specialbøsning til oliesugerøret fra D13, idet Bjarne og Jan har udtaget