Nyt fra maskinafdelingen #14-19 08/04:
Akslerne testmonteret som afstandsstykker, så endestykket kan svejses på med de rette mål Bo var allerede godt i gang med klargøringen af No3, som bliver trækkraften på årets første plantogsafgange. ”Vildmosen” fik slet ikke lov at køre sidste år, så nu må det være tid! Som en af opgaverne er
Nyt fra maskinafdelingen #42-17 6/11:
Lars O. er “dræsinefører” – beklager i øvrigt linsestøvfnug Aftenens første ”opgave” blev at hilse på Bruno, der også gerne vil være aktiv ved banen – men nok mest i Trafikafdelingen. Det er der også fint plads til! Bagefter drog vi en større flok ud i vognhallen for at køre
Nyt fra maskinafdelingen #26-17 3/7:
Det overvejes, hvordan arbejdet på M4 skal gribes an efter doktorens dom: utæt toppakning. M4 har haft besøg af ”doktoren” fra Dieselhouse og det måtte desværre konstateres, at der er en utæthed i toppakningen. Der skal derfor en adskillelse til for at få udbedret lækagen, inden der opstår samme skader
Nyt fra maskinafdelingen #26-15 03/08:
M24 ude af stand til at køre ved egen kraft – igen… ØV! Så kollapsede brændstofpumpen på M24 igen! Det kostede en aflyst tur og afhentning af toget med M23 – og et endda på årets indtil videre travleste søndag. Aftenstemning… Kølevand pisser ud. Man kan ikke få pumpen af
Nyt fra maskinafdelingen #23-15 22/06:
Stemning fra Hedeland, der benyttes af alle transportformer. Mon der er potentielle gæster til søndag? Peter og Lars kørte prøvetur med slagleklipper og M30 langs banen og turen gik rigtig fint. Vi andre besigtigede de hjemkomne dele til M15, som Mikkel har fået malet under professionelle forhold ude i byen.
Nyt fra maskinafdelingen #17-15 04/05:
Peter ser, hvad Mikkel har fundet til M9 på Brh Alle underskåle til glidelejer til inspektion og oliering Lars og piben på arbejde under vogn C827 Laserkontrolmåling. Medførte lidt ekstraarbejde. endnu en samling på en løsholt skæres til Udskiftet vandpumpe fra vandbehandlingsanlæg Forberedelserne til kørselsæsonen er i fuld gang; Bo
Nyt fra maskinafdelingen #20-13 22/07:
Slagleklipperstolesædeholder-maling En varm sommerdag. Så varm at man ikke kunne male videre på Banevognen, da den var skoldhed… I stedet fik jeg afrenset og grundet ændringerne på slagleklipperens stol og det nye operatørsæde. Malerholdet Martin og Mads fortsatte med afslibningen af Banevognens skyggeside og jeg rengjorde taget. Da kom Stefan fra
Nyt fra maskinafdelingen #30-10 11/7:
Kenneth A og Villi eksperimenterede med startmekanismen på den gule SALTA og undrede sig over, hvordan det fungerede i forhold til den røde, der betjener sig af lidt ældre teknik. En manual ønskes. Kenneth P fortsatte arbejdet med taget. Det ser allerede flot ud med buerne sat i remmene! Jan
Nyt fra maskinafdelingen #20-10 26/04:
Kenneth P. og jeg mødtes kl. 9:30 – som de første denne dag. Vi havde en travl dag foran os: Vogneftersyn. Det vigtigste er jo at få gennemgået alle vogne med glidelejer, så motorstammen blev trukket frem – efter en lille rokade, der placerer M23 bag vognene så længe den
Nyt fra maskinafdelingen #19-10 19/04:
Carsten havde arbejdet videre med ombygningen af C210, så Christian og jeg kunne afrense og male anlægspunkterne til remmen, idet tagkonstruktionen er næste punkt, der skal udføres. Kenneth og Sven Erik fik set på fremstillingen af de sidste tagbuer, mens Christian og jeg fik rystepudset siderne udvendigt så de er
Nyt fra maskinafdelingen #29-09 20/7-09
Bogieprojektet er nu så langt, at 2 sæt snart kan samles helt; to rammer er malet og der er krympet hjul på aksler til fire hjulsæt. Carsten tilpassede og svejste styr til fjedrene på lejekasserne, mens jeg fik renset og malet de færdige hjulsæt med ”Olsen-sort”; derefter fik lejekassernes bagside
Nyt fra maskinafdelingen #27-09 29/6-09
Carsten arbejder ihærdigt videre på bogierne, hvor rammerne er færdige, så det nu er påsvejsningen af delene til fjederarrangementet der er i gang. Lars og Morten arbejdede på gearet til M23 og med en ”nyrenoveret”aftrækker kom koblingen let af. Delene er i rimelig god stand, bortset fra den noget slidte
Nyt fra maskinafdelingen #26-09 22/6-09
Carsten, Lars og Simon rangerede før aftensmaden, således at klubbens første personvogn nu er kommet ind i værkstedet, så den kan blive malet. GM32 kom ud i vognhallen igen. Jeg fik transporteret hjulene udenfor og rustafrenset og fjernet grater på 7 hjul. Bjarne checkede med vanlig omhu vandbehandlingsanlægget og hjalp
Nyt fra maskinafdelingen #25-09 15/6-09
Sidste mandag blev. D13 bremsearrangement næsten færdigsamlet og malet, samtidig har Carsten og Mogens flittigt fortsat arbejdet med svejsning af bogie-rammer, så næsten 4 står klar nu. Lars og Simon drejede rør og jeg fik sandblæst et par dele til affjedingsarrangementet, der er næste opgave på bogierne. Bjarne checkede med
Nyt fra maskinafdelingen #19-09 20/4-09
Carsten og Lars brugte mandagen på stoppemaskinen og begge motorer er nu monteret. Der resterer montage af det elektriske med batteri, skærme og småsager. Simon hjalp som vanligt til som Runner. Bjarne fik en ny doseringspumpe til vandbehandlingsanlægget som nødhjælp af Gert, så kemikalierne kan doseres endnu mere nøjagtigt. Gert
- 1
- 2