Nyt fra maskinafdelingen #31-13 21/10:
Mogens og Carsten blev forleden færdige med den ene halvdel af rørsystemet til trykluftudtag og fortsatte derfor med rørføring til den modsatte væg. Dette krævede blandt andet bukning af rør, så det passer hen over portene. Inden da havde Carsten og jeg monteret styrene til puffertøj på GM32-rammen, samt sandblæst
Nyt fra maskinafdelingen #30-13 14/10:
Mikkels FRICHS motormaling Mogens og Carsten, samt Anders som er hjemme på ”efterårsferieorlov”, havde brugt hele dagen på at montere det faste rørsystem til trykluft i værkstedet. Mogens smuttede hjem til aftensmaden, mens de to flittigt fortsatte resten af aftenen. Mikkel havde næsten malet hele motorblokken på M25, da jeg
Nyt fra maskinafdelingen #27-13 23/09:
Afrenset oliekøler og under; vandkøleren til M25 Mogens og Carsten fortsatte opgaven med at planlægge trykluftudtag på værkstedet. Mads og jeg fik malet alle de kølerdele til M25, som Onsdagsholdet havde afrenset. Stolen til slagleklipperen fik også en omgang. Mikkel og Carsten fik set på renoveringen af førerhustaget, samt døren
Nyt fra maskinafdelingen #26-13 16/09:
Justering af ventiler på M25 Aftenens vigtigste opgave blev at Mikkel, Per og Jan justerede ventilerne på M25, samt monterede indsprøjtningsdyser, brændstofrør og andre løsdele på motoren – en opgave, de fleste deltog i. Enten som deltagende, rådgivende eller som tilskuere J Mogens og Carsten fik også set på design
Nyt fra maskinafdelingen #24-13 02/09:
Afgratning af holdere for portskinner I lørdags fik Carsten svejst vinkelstykkerne til glideskinnerne på rammen til GM32 og fik dem denne aften afgratet. Snart kan rammen komme til sandblæsning. Herefter blev trækket til sandingssystemet på M30 svejst, så det igen fungerer. Jeg fik repareret en kabeltromle m.m. og fortsatte derefter
Nyt fra maskinafdelingen #17-13 01/07:
Denne ferieramte aften (men dog med 6 fremmødte) var lokomotivværkstedet ubemandet, mens Infrastrukturafdelingen fortsatte med istandsættelsen af det nye maskinværkstedsområde: Der blev nedtaget de sidste vægstumper og gamle loftsplader, mens de nyopsatte blev malet hvide og spærrene brune. Det er der jo ikke mange fotos i – så derfor et
Nyt fra maskinafdelingen #12-13 29/04:
Nogen af pladedelene til kedelindækningen på Vildmosen På dagholdet havde Bo færdiggjort pladerne til inddækningen til Vildmosen og malet delene. Fra Per har klubben modtaget en hel reol med mindre størrelser maskinskruer i både metrisk og tommer. Mads, Carsten og jeg fik monteret reol og skuffer oppe på loftet, så
Nyt fra maskinafdelingen #09-13 08/04:
Ole og Lars havde brugt eftermiddagen på at reparere det knækkede hovedstyr fra stoppemaskinen; Ole havde drejet et nyt gevindstykke og Lars drejet en pasning i styret, så det kan krympes sammen. Carsten, Peter, Mads og jeg startede med at fylde spildolie på en stor tromle, så vi kan få
Nyt fra maskinafdelingen #02-13 28/01:
Martin borer afvandingshul i den flot malede sneplov. Sidste mandag fik Mads og Martin malet store dele af sneploven med Olsen-sort. Vi fortsatte arbejdet med at male alle delene denne aften, men først efter at Martin fik boret afvandingshuller de steder, der kan risikere at stå vand. Imens fik jeg
Nyt fra maskinafdelingen #01-13 07/01:
På årets første mandag i Mafd fik vi ordnet lidt praktiske sager; Mads og jeg fik rengjort rensekarret for slam og & sager og udskiftet med 40 liter frisk rensevæske. Carsten fik repareret den røde pallestablers knækkede håndtag; det røg i farten da pufferen skulle af M23 i forbindelse med
Nyt fra maskinafdelingen #33-12 10/09:
– en stille aften for en hævet M15.. Jan og Per fik i onsdags efter planen løftet rammen på M15 og adskilt gear og drivaksel, så Simmeringene kunne udskiftes. De gamle ringe – og især den yderste – var blevet hård i gummiet. Den tætnede derfor ikke ret godt.
Nyt fra maskinafdelingen #28-12 30/07:
Med endnu et indbrud i brændstofdepotet, så startede aftenen ikke så godt. Udbyttet blev dog magert; en tom Jerrycan… Efter sikring af dørene, fortsattes aftenen med oprydning, lidt planlægning og for Maskinchefens vedkommende med ”kontorarbejde”. Der er nu en ny logbog til vognene, hvor evt. bemærkninger til materiellet kan noteres.
Nyt fra maskinafdelingen #24-12 02/07:
Den nye, lave rulle-dovensvend placeret ved koldsaven Nymalet med Olsen-sort Sidste mandag var vist lavt bemandet – men til gengæld blev der ryddet flot op i på værkstedet af Mogens og Carsten. Denne aften var vi syv fremmødte, der tog fat på de mange opgaver. Kenneth og Carsten fik set
Nyt fra maskinafdelingen #23-12 18/06:
M15 tager hatten af! Så tog M15 hatten af… Med vores røde stabler som uundværligt redskab, fik vi taget taget af; men først fik vi reddet kryolitten, der havde gemt sig oven på taget i disse mange år i en spand. Det er jo den sidste kryolit fra minen
Nyt fra maskinafdelingen #12-12 26/03:
Monteret frontplade fintilpasning… om teori, måleteknik og dimensioner Så kom den kantbukkede plade til slagleklipperens motorhus, – samt de øvrige plader, hvoraf en i aftenens løb ved Per, Jan og Carstens hjælp blev til en flot front. Svend og Kenneth drejede og beregnede hjulafdrejningens videre forløb og jeg sorterede endnu en