Torsdagsbilledet #54
På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og
Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:
Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes. Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren. Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på
Nyt fra maskinafdelingen #08-16 22/02:
Maler-Hans fik malet hele førerhuset indvendigt på M15, så det nu fremstår helt nyt og smagfuldt indrettet J. M25 holdet manglede et ”nyt” topstykke, der skal hentes fra fjernlageret på Brh. Der har vist sig en revne i det ene topstykke. Aftenen blev derfor brugt på planlægning.
Nyt fra maskinafdelingen #07-16 15/02:
Hans kom et fint skridt videre med M15, idet der kom smarte stopper på motorlagerne, så de ikke smækker op i det nymalede førerhus og låsebeslaget blev malet. I mens skiftede Mikkel olie på M40 og jeg skiftede sand på sandblæseren og gav den en tiltrængt rengøring. På M25-motoren blev
Nyt fra maskinafdelingen #05-16 25/01:
De efterhånden meget slidte lamper i sydvestlige hjørne af værkstedet trængte til udskiftning og derfor fik Lars, Benjamin og jeg nedtaget og opsat nye enheder, så elektrikeren bare skal tilslutte J Denne aften fik M25-holdet sat splitter i møtrikkerne ved kruptapslejerne efter alle stempler blev genindsat med nye stempelringe i
Torsdagsbilledet #44
HVB har altid forsøgt at prioritere gode forhold for både aktive medlemmer og materiel. Klubbens pionerer lagde mange kræfter i at bygge først den lille remise og senere den store remise. Det har, trods en til tider kronisk mangel på spor under tag, givet tålelige arbejdsforhold for værkstedsfolkene. I 1997
Nyt fra maskinafdelingen #02-16 11/01:
Efter en lidt stille start på året, så kom værkstederne op i fulde omdrejninger denne aften: Carsten og jeg arbejdede på hjul til deploriderne; Carsten monterede aksler og jeg fik sandblæst afstandsringe samt et par hjul, som BigRas gav et nap med at afrense. Bagefter blev de grundet. Hans fik
Nyt fra maskinafdelingen #43-15 07/12:
Med værkstedet fyldt op med driftsmateriel til at køre juletog, så var der ikke lige plads til at rokere mere rundt med M25´s motor, så det arbejdshold holdt en velfortjent fridag denne mandag. Der er nu plads til at få motoren flyttet til motorværkstedet – efter M24 reservemotor fik plads
Nyt fra maskinafdelingen #42-15 30/11:
Så er det næste lørdag at årets juletog kører den første tur! Aftenen blev derfor anvendt på at rydde op og gøre plads til M24 og Da7, som får remiseplads her de kommende weekends. Derfor skulle M25´s motor – som blev lagt flot ned på siden i onsdags – også
Nyt fra maskinafdelingen #41-15 23/11:
Sne til juletog? Kan vi gemme lidt? Årets første sne faldt lørdag aften og det meste må være landet ved Hedehusene. Der var ikke ryddet på P-pladsen, andet end et par trampestier, så bilerne måtte klemme sig sammen og holde oppe ved bommen. Nogen valgte endda at gå i stedet…
Nyt fra maskinafdelingen #40-15 16/11:
M25 er nu delt i mange dele og derfor fortsatte Jan og Bjarne med klargøring til afsendelse af dynamodelene. Der blev savet et låg til dynamohus m.m. Bagefter blev motordele aftaget for rensning. På M15 fik Hans monteret endnu en byggeplade der blev tætnet og grundet før montage. Carsten arbejdede
Nyt fra maskinafdelingen #39-15 09/11:
Onsdagsholdet fik jo motoren fint ud af M25og derfor gik aftenen med at adskille generator fra motor og fordele delene på paller, så de kan blive kørt til renovering ude i byen. Der blev også arbejdet noget på No15 og de nye koblinger fik en sidste gang maling – selvom
Nyt fra maskinafdelingen #38-15 26/10:
M25 kompressionsprøve Bjarne og Per viste resultatet af den kompressionsprøve, som Onsdagsholdet havde foretaget på M25. Det er godt at kende udgangspunktet, men resultatet er skidt og forklarer tydeligt hvorfor motoren har haft startproblemer… Vi må håbe at den næste bliver dobbelt så god – men først skal motor og
Nyt fra maskinafdelingen #33-15 21/09:
Efteråret er kommet og det er tid at gå indendørs. Mange medlemmer gjorde det i værkstederne denne aften. Jeg havde planlagt at være udendørs ved drejeskiven, men endnu en mandag kom regnvejret i vejen.. Så fik jeg ryddet det sidste læs varer på plads i boltlageret. På M15 blev der
Nyt fra maskinafdelingen #24-15 13/07:
Efter et par gange hvor Redacteuren ikke har haft mulighed for at lege med i Mafd, så tog jeg denne aften fat på at færdiggøre opgaven med at male banehegnet. Nu er det projekt klaret. Så tog jeg fat på afrensning af rensekaret og skift af rensevæsken, da konsistensen efterhånden