Nyt fra maskinafdelingen #47-17 4/12:
En låge i julekalenderen? Nej, aftenstemning ved museumshallen… Efter en flot start på juletrafikken, så startede jeg aftenen med at folde de mange tæpper sammen igen, så de er klar til brug på lørdag. Vi besigtigede Superfos-maskine 2, der skal istandsættes til udstillingen. En opgave, der står på listen til
Nyt fra maskinafdelingen #43-17 13/11:
Ristestængerne til Da7 får en tur gennem fræseren, så de passer præcist ind i fyrkassen. De ristestænger, som Lars O. fik svejset forleden, satte Carsten denne aften i fræseren og fik udført den sidste tilpasning. Så nu har vi en stak reserver til fyrkassen i Da7. Kjeld, Hans og jeg
Nyt fra maskinafdelingen #42-17 6/11:
Lars O. er “dræsinefører” – beklager i øvrigt linsestøvfnug Aftenens første ”opgave” blev at hilse på Bruno, der også gerne vil være aktiv ved banen – men nok mest i Trafikafdelingen. Det er der også fint plads til! Bagefter drog vi en større flok ud i vognhallen for at køre
Nyt fra maskinafdelingen #41-17 30/10:
Gulvreparation og materialeskæring Carsten og Lars O. gik i gang med at fremstille en stribe nye ristestænger til fyrkassen i Da7. Først blev materialerne udskåret og siden blev den lille styrenot svejset på. Derefter skal de fræses i form. Kjeld og jeg påtog os en bygningsreparationsopgave, idet gulvet sine steder
Nyt fra maskinafdelingen #38-17 9/10:
1-2-3, så er lokomotivet samlet. Resultatet nydes 🙂 Et fint teamwork får hurtigt alle dele monteret Buen mellem førerhus og motorhus udbedres for rust Så står motorhuset igen inderst Motorhuset fra M23 er nu afrenset og adskilt i mange dele. Nu skal alle de rust-ramte jerndele gennemgås og om nødvendigt
Nyt fra maskinafdelingen #37-17 2/10:
Aftenstemning ved værkstedet. Rokade – M4 på vej over i gravsporet Hans gik straks I gemme bag ”tørresnoren” og malede alle de mange grundede dele i den flotte, blå E28-farve. Jan fortsatte med at afrense endnu flere dele til ”samlesættet”, hvoaf en del også nåede at blive grundet. Carsten
Nyt fra maskinafdelingen #30-17 7/8:
Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles. Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse
Nyt fra maskinafdelingen #28-17 17/7:
Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen – lidt justering udestår Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan
Nyt fra maskinafdelingen #23-17 12/6:
Så er der filmaften til kaffen! Denne aften blev pludselig til en film- og billedaften, da Per havde medbragt en nyredigeret udgave af jubilæumsoptagelserne og Hjarne kom forbi med tre fine mapper med fotos fra klubbens start. Der er materiale til mange Torsdagsbilleder! Så vi så film og billeder over
Nyt fra maskinafdelingen #39-16 28/11:
Status kl. 22.00: M25 nymalet og klar til julekørslen. Der mangler blot julegran med lys på fronten! Efter en hyggelig julefrokost i fredags var der jo rigeligt at snakke om, men det var der næsten ikke tid til for M25 skulle jo have den sidste finish før julekørslen starter på lørdag… Første
Nyt fra maskinafdelingen #34-16 10/10:
M30 og M3 nu fint litreret Sikke en travlhed på værkstederne denne aften. Der blev puslet i alle hjørner: Hans havde med posten modtaget udskårne overførings-tal, så nu er både M3 (tidligere M15) og M30 blevet flot litreret. Carsten fik også monteret den ene af de nyfremstillede sandkasser, der ved
Særtog med Damptromleklubben 25/9-16
På en herlig, solbeskinnet efterårsdag havde vi aftalt et særtog med vores venner fra Damptromleklubben. De ville gerne se vores bane, værksteder og vognhaller. Et damptog blev derfor arrangeret og vi fik vist det hele frem. Jeg tror at alle var imponerede over vores bane og faciliteter og vi havde
Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:
Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning. Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav
Nyt fra maskinafdelingen #25-16 25/07:
dejligt at være under tag mens regnen styrter ned udenfor M25 motoren viste sig at dryppe fra sumpen, som derfor blev afmonteret. Først fik pakningerne skylden, men det viste sig også at gevindene i selve sumpen havde løsnet sig. Heldigvis har vi flere liggende i reserve og
Nyt fra maskinafdelingen #15-16 25/04:
Den udskårne dørplade til M15 afrettes og afgrates til perfektion! Endnu et skridt på vejen til færdiggørelsen af M15 blev taget ved at Carsten og Hans fik udskåret og afgratet en stålplade, som skal blive til inderbeklædning på døren. M25-holdet var nærmest fuldtalligt, da Bjarne og Poul var retur efter hver