Nyt fra maskinafdelingen #45-18 19/11:
Askekassen under tilpasning med begrænset plads omkring til at arbejde på Bo og Lars var allerede godt i gang med at montere og tilpasse den nye askekasse til No3, da jeg kom til Gården. Det ser godt ud. Carsten var også ved at bore hul og skære gevind i vægtplade
Nyt fra maskinafdelingen #44-18 12/11:
Stemplerne udtages af B&W-motoren fra D10, samtidig med at spillerummene måles op. M30 skranter noget med en slidt motor og selvom det er et af vores nyeste lokomotiver, så er det alligevel fra starten af 90érne og har nok ikke gennemgået den store revision tidligere. Kjeld kender heldigvis en dygtig
Nyt fra maskinafdelingen #29-17 31/7:
Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det
Nyt fra Bafd 12-11-2016
Sporskifte renoveringen ved kulgården fortsatte lørdag. Trækbukken blev skruet fast på azobesvellerne med svelleskruer, så den kan holde til belastningen, når sporskiftet omlægges. Inden renoveringen medførte en omlægning, at trækbukken ramte yderbeklædningen af værkstedet, så alle indendørs kunne høre at sporskiftet blev betjent. Nu er den blevet rykket lidt væk fra
Særtog med Damptromleklubben 25/9-16
På en herlig, solbeskinnet efterårsdag havde vi aftalt et særtog med vores venner fra Damptromleklubben. De ville gerne se vores bane, værksteder og vognhaller. Et damptog blev derfor arrangeret og vi fik vist det hele frem. Jeg tror at alle var imponerede over vores bane og faciliteter og vi havde
Jernbanesamlermarked i Valby kulturhus 2. oktober
Jernbanesamlermarked. En lille reminder hvis I ikke ved hvad I skal lave den 2 okt. og vejret er trist, så kig ind og gå på skiltejagt mm.Jernbanesamlermarkedsøndag d. 2. oktober 2016 kl. 10.30 – 1500 Sporvejs og jernbane samlermarked i Valby Kulturhus. Sporvejs og jernbanesamlermarked. Så er der endnu engang det årlige
Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:
M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et
Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:
Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de
Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:
Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så
Nyt fra maskinafdelingen #20-16 13/06:
Klar til en prøvestart. Se filmen herunder > De mange forberedelser til prøvestart af M25´s nu samlede motor kulminerede denne aften. Først skulle holdet igennem de indledende øvelser, der bl.a. består i udluftning af motoren, sikre flow til kølevand og brændstof, samt batteri til starteren. Derefter kom
Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:
På en dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene
Nyt fra maskinafdelingen #14-19 11/04:
Dagholdet denne mandag havde fået støbt den nye bund i kulgården. Kenneth A, Lars og Bo fik sammen med en dygtig betonmand fyldt nettet op med god plutte. Sidst på aftene dækkede vi det over for at holde på fugten. Det var næsten ikke nødvendigt, da en fin støvregn faldt
Nyt fra Bafd 09-01-2016
Lørdag lå sneen stadigvæk i Hedeland så vi besluttede at fortsætte sidste weekends arbejde med at forbedre publikumsområdet i vognhallen på Hedehusgården. Vi fik lagt bræddegulv i det spor hvor Assens nr. 3 og Else i mange år har været hensat, og der blev fyldt op med nøddesten mellem sporene.