Torsdagsbilledet #87
Den 7. marts 2004 var IBK på udflugt til Fætter Fly, alias “den gale gartner” og se hans og Gillelejegruppens fantastiske samling af fly og køretøjer. Jeg tænkte på den efter lørdages Politiken havde bragt en artikel på flere sider derfra. Det er jo også en flok dedikerede mennesker, der
Torsdagsbilledet #85
IBK på tur: Claus W, Mikkel, Carsten, tandlæge Hammer, Henning, Bo, Berild, Bjarne, Leif, Claus N, Anders&Anders, Jan, Per, Martin, Jesper, Søren, Steffen, Mogens og Martins far. Dagens torsdagsbillede går 10 år tilbage, hvor vi var mange medlemmer der den 7. maj drog afsted på en heldagstur til Lolland for at
Torsdagsbilledet #84
Den 3/11-2003 stod Vildmosen næsten som den gør i dag. På værkstedet med en ny(renoveret) kedel og ved at blive samlet. Men der skulle gå 5 år mere før No 3 var helt klar til at blive indviet og køre for egen damp igen. Så lang tid går der nok ikke
Torsdagsbilledet #83
Torsdagsbilledet viser T1 som den så ud sidste gang den var nyrestaureret. Nu er lokomotivet atter i værkstedet og mon ikke det snart kommer ud igen, mindst lige så flot som den gang? T1 – ca 1977 (Foto: Per Børge Jensen) Se eller gense også Torsdagsbilledet #63
Torsdagsbilledet #82
Sidste torsdag var det årets Grill-aften, denne gang går vi 10 år tilbage:Den gang var M25 køreklar, mens Vildmosen endnu måtte vente et par år på sin første tur efter restaureringen. Forventeligt ser vi dem begge på egne hjul til næste år. M25 måske allerede til julekørslen?!
Torsdagsbilledet #81
Collage fra Grill-aften 2016 Fotos: Leif Denne uges torsdagsbillede er nok det nyeste vi har bragt. Det er fra årets hyggelige grillaften 13/8 for blot to måneder siden.Der havde vi både sol og regn på kaffetoget og en flot solnedgang på aftentoget. Maden var som den skal være og selskabet ligeså! Dejligt at
Torsdagsbilledet #80
Hedelands Veteranbane er Industribaneklubbens heltovervejende aktivitet ved siden af vores blad ‘Tipvognen’. For at give medlemmerne mulighed for at se industribaner i drift har har IBK og medlemmer arrangeret større eller mindre udflugter til industribaner i ind- og udland. I 1990 var vi på tur til en række industribanelokaliteter i
Torsdagsbilledet #79
Før vi overgik til bruge helt nye sveller, lå der en lang proces bag hver svelle, der blev lagt på HVB. I flere tilfælde pillede vi selv svellerne op, fx på Måløv station (se dette tidligere torsdagsbillede). Derpå blev svellerne fragtet til Hedeland og lagt på lager. Derefter halverede vi
Torsdagsbilledet #78
I sommeren 1996 forlængede vi perronen på Stenager trinbræt. Der var brug for en del fyld, da perronen skulle bygges langs bredden af søen nord for trinbrættet. Hedeland gav fyldmaterialet, der lå langs sporet ved det senere Flintebjerg trinbræt. To tipvognskolonner på hver fem-seks vogne kørte igennem en hel dag
Torsdagsbilledet #77
I sidste uges udgave af Torsdagsbilledet så det ret koldt ud. I denne udgave er der stadig minusgrader, men sneen ligger noget højere. Et bevis på, at vi ikke bare sidder indendørs selvom det er koldt. Det er vinter 1995 og vi er på Brandhøj for at hente sveller til
Torsdagsbilledet #76
Efter en del arbejde nåede vi i 2016 næsten i mål med at få alle vores lokomotiver indendørs. Et af de få, der endnu ikke er kommet på plads i opbevaringshallen er M 39, der er en Diema af typen GT10. I 1996 flyttede vi motorvognen fra den ene ende
Torsdagsbilledet #75
Sommerkørslen 2016 står snart foran sin afslutning. For 20 år siden kørte vi også tog hele sommeren, men meget så anderledes ud. Bare se billedet nedenfor. M 25 rangerer en personvognsstamme ud fra vognhalsbanegården med kurs mod perronsporene på Hedehusgård station. På forreste vogn i kørselsretningen holder togføreren et vågent
Torsdagsbilledet #74
For de fleste af os er ferien nu slut og de dagligdags opgaver igen højt på prioriteringslisten. Feriebillederne og minderne har vi dog lov at ha’. I 1995 tog en gruppe IBK-medlemmer en lille tur til MT Groups byggeplads ved Storbæltstunnellen på Korsør-siden. Turen foregik med tog til den gamle
Torsdagsbilledet #73
For nu 10 år siden, i august 2006 afholdt Jernbanemuseet i Odense en temaweekend med emnet “Made in Germany” Her blev vi inviteret til at komme med No3 “Vildmosen” – men det nåede ikke at blive klar, så i stedet fik M23 lov at komme med. For ikke at nævne mig
Torsdagsbilledet #72
Græsted Veterantræf for 10 år siden: Her kørte vores lokomotiv M45 “Jenbacheren” frem og tilbage med to vogne og personale fra Blovstrødbanen i det herligste pinsevejr. Folk på vej til pladsen må pænt vente til toget har passeret overgangen (foto: Leif Ulrich Johannsen)